Basia z ECHO Marketing

Dobra agencja – czyli jaka?

Nie wiesz, jak poprawić sprzedaż, chociaż zdajesz sobie sprawę, że jest Ci potrzebny marketing. Jak znaleźć rzetelną firmę, która potrafi osiągnąć Twoje cele i dobrze Ci doradzi? Jak reklamować firmę bez pakowania się w usługi, które nie są Ci potrzebne (nawet, jeśli Twoi konkurenci z nich korzystają)? Z tego tekstu dowiesz się także, dlaczego w ECHO zrezygnowaliśmy z przygotowywania ofert, a każdą nową współpracę zaczynamy od warsztatu startowego.

Moim zdaniem wcale nie szukasz dobrej agencji. Szukasz partnera, któremu w zaufaniu, na zasadach OGROMNEJ odpowiedzialności, powierzysz bardzo ważny kawałek Twojej firmy. Musisz znaleźć agencję, z którą dogadasz się właśnie w tym obszarze: jak rozwinąć TWÓJ BIZNES? Jak sprawić, że będzie się rozwijała, zapewni Wam byt, a Tobie spokój. Zebrałam 5 kryteriów, które ułatwią Ci oddzielenie ziarna od plew, czyli prawdziwych działań od deklaracji. 

Reklama w internecie: 5 cech skutecznej agencji

  1. Indywidualne podejście do oferty.
  2. Doświadczenie w Twojej branży.
  3. Znajomość mierników sukcesu, czyli wartościowych metryk.
  4. Transparentność i dobra komunikacja.
  5. Wychodzenie poza schematy, czyli indywidualne podejście.

Dowiedz się, ile to będzie kosztowało.

1.Oferta

Dostajesz gotowca, czy chodzą za Tobą i wyszarpują Ci z gardła informacje? Jeśli to drugie – warto z nimi rozmawiać. Jeśli to pierwsze – szkoda Twojego czasu. Nie dostaniesz nic wartościowego, a jedynie powielony opis sukcesów, w których nie ma odpowiedzi na Twoje pytania. Posłuchaj, jak w podcaście „Przygody Przedsiębiorców” opowiada o tym Szymon Negacz. Rzetelna firma przede wszystkim zbada Twoje potrzeby biznesowe (i nie zajmie jej to 5 minut!), a dopiero później odpowie, czy jest w stanie podjąć współpracę i zrealizować cele. Pozostała reszta agencji prześle powielaną zwykle ofertę. 

2.Doświadczenie w Twojej branży

To nie jest must have, ale dzięki temu szybciej zobaczysz efekty. A jeśli zależy Ci w tej chwili właśnie na szybkości, to znajomość branży powinnaś/powinieneś brać pod uwagę podczas decyzji. 

3.Mierniki sukcesu, czyli metryki, którymi posługuje się agencj

Jeśli w rozmowach pojawiają się wartości, takie jak liczba kliknięć, to nie tędy droga. To, co interesuje Ciebie, to wzrost liczby zapytań. Ale to nie wszystko – te zapytania muszą być wartościowe dla Twojej firmy. Chodzi o to, że jeżeli ktoś ma kancelarię i zajmuje się tylko rozwodami, to nie będą go interesowały tematy z obszaru prawa pracy. Z zapytań mają się pojawić nowi klienci. Z kliknięć na stronie tego efektu nie uzyskasz. 

Aby dojść do momentu, w którym użytkownicy staną się prawdziwymi klientami, dobra agencja będzie ciągle sprawdzać i aktualizować wiedzę o Twoim biznesie. Będzie też uczyć Ciebie, jak patrzeć na wskaźniki, żeby zobaczyć w nich realne efekty sprzedażowe. Unikaj więc takich firm, które raz zbiorą informacje i będą na tym bazować cały czas. To, że ktoś wie, jak zareklamować firmę w internecie, nie oznacza – paradoksalnie – że wie, jak zareklamować TWOJĄ FIRMĘ. Nie liczą się wysłane formularze, tylko wzrost sprzedaży, który za tym idzie. Nadrzędnym celem zawsze będzie ROI (zwrot z inwestycji, czyli return on investment) albo ROAS (zwrot z konkretnej kampanii reklamowej, return on ad spend).

 Rys. 1 – Zwrot z kampanii w Google Ads dla Klienta z branży mebli łazienkowych dla niepełnosprawnych.
Rys. 1 – Zwrot z kampanii w Google Ads dla Klienta z branży mebli łazienkowych dla niepełnosprawnych.

4.Transparentność i dobra komunikacja

Ty musisz być poinformowany/a, jak działania agencji przełożą się się na sprzedaż. I odwrotnie: agencja reklamowa musi oczekiwać od Ciebie informacji, czy jej działania przekładają się na sprzedaż. Taka firma będzie to sprawdzać ciągle i w sposób systematyczny, od razu też jasno określi, jak Ty możesz upewniać się, że działania zmierzają w dobrym kierunku. Dobra agencja rozumie, że każdy lubi wiedzieć, za co płaci i czego może spodziewać się po współpracy. Oczekuj więc opieki nad Twoją firmą, marketingiem, sprzedażą. Ty z kolei bądź dostępny i odpowiadaj na telefony. Inaczej cały proces po prostu nie zadziała.

5.Wychodzenie poza schematy

W poprzednim tekście pisałam o tym, czy agencja jest w stanie potraktować Twoją firmę indywidualnie. Oczekuj tego od agencji. Zadaj pytanie, jak patrzą na marketing: czy jako na listę narzędzi do wdrożenia, czy znają się na CAŁYM PROCESIE SPRZEDAŻY. Darek Jarzębski, współwłaściciel ECHO, który pozyskuje dla agencji Klientów, na sprzedaży zjadł zęby. Kiedyś, zaniepokojony kiepskimi wynikami sprzedażowymi Klienta już po uruchomieniu reklamy w Google, wpadł na pomysł: postanowił sprawdzić, jak Klient reaguje na telefony od swoich odbiorców. Okazało się, że wzrost liczby zapytań z reklamy był znaczny, ale obsługa posprzedażowa nie radziła sobie z odbieraniem tylu połączeń. Szybko zaczęliśmy więc wspólnie wdrażać zmiany, żeby firma miał czas przygotować się lepiej na wzrost zapytań i sprawną obsługę. 

Najwyższa półka agencji nie poprzestanie na badaniu potrzeb, a spróbuje zdefiniować, czy są to realne potrzeby czy deklarowane, doradzi, ale też odradzi. Przykład: Twoim deklarowanym celem może być dwukrotne zwiększenie sprzedaży do końca roku. Ale po warsztacie i analizie okaże się, że priorytetem będzie jak najszybsze uruchomienie sprzedaży, bo nie masz środków na wypłaty dla pracowników i kontrahentów (sytuacja, która dotknęła przecież ogromną ilość firm w Polsce. Tutaj przeczytasz, jak dobrze zaplanowany marketing może wyciągnąć przedsiębiorstwo z kryzysu).

Jak sprawdzić, czy agencja reklamowa realizuje Twoje cele?

  1. Zaplanujcie dobry start współpracy: małe kroki, mały projekt, niski budżet i sprawdzanie na małej próbie, co działa w Twoim biznesie, a co się nie sprawdza. A kiedy zbierzecie już dane i odczujesz pierwsze sukcesu – wspólnie zaplanujecie rozwój na większą skalę. Takie podejście pokaże Ci też, czy agencja jest pewna słuszności obranej strategii i chce małej próby, bo wie, że efekty przyjdą z czasem.
  2. Agencja nie ogranicza Cię umową do 3 pokolenia, tylko daje krótki okres wypowiedzenia.
  3. Agencja udostępnia Ci transparentne narzędzia, które pomogą Ci śledzić efekty: Google Analitcs i raporty w Google Data Studio. Ale sam dostęp niewiele Ci da, jeśli dopiero zaczynasz poznawać marketing, a chodzi przecież o to, żebyś był/była świadomym partnerem w działaniu. Dlatego my naszych klientów szkolimy: i w zakresie usług marketingowych, i tego, jak czytać raporty i sprawdzać postępy agencji.
  4. Last but not least: warsztat startowy i Twoje zaangażowanie czasowe na początku projektu. Co Ci to da? 

Robert Krasoń, właściciel Fol System

Podczas warsztatu startowego z ECHO Marketing moim zadaniem było dać agencji jak najwięcej informacji o działaniu naszej firmy i branży. Przyznam, że żadna agencja wcześniej nie zadawała mi takich pytań: szczegółowych, dociekliwych i z dużym zrozumieniem procesów sprzedażowych. Te pytania pozwoliły mi spojrzeć na nasz biznes z innej perspektywy.

Case study

Dzięki zaangażowaniu zespołu i warsztatowemu podejściu, producent mebli łazienkowych dla niepełnosprawnych uzyskał wzrost sprzedaży o 63% miesiąc do miesiąca na przestrzeni pół roku i wzrost przychodów między styczniem a lipcem o 1412%).

Zobacz, jak ma się inwestycja w Google Ads do kosztów, jakie firma poniosła na kampanię:

Rys. 2 Wzrost przychodu ze sprzedaży online (screen z Google Analytics).
Rys. 2 Wzrost przychodu ze sprzedaży online (screen z Google Analytics).
Rys. 3 Koszty kampanii (screen z Google Analytics).
Rys. 3 Koszty kampanii (screen z Google Analytics).

Sprawdź, jak agencja ECHO pomoże w pozycjonowaniu Twojej strony: Sprawdź nas!

Co kupić najpierw: reklamę w Google, SEO czy content marketing? Porównanie narzędzi marketingowych

U dobrej agencji nie kupisz Adsów na kilogramy. Znakiem, że pracujesz z firmą, która rozumie branżę b2b (business to business), będzie wiele szczegółowych pytań o Twój biznes. To one, a nie gotowe rozwiązania, nakierują agencję na Twoje potrzeby i pozwolą jej wybrać pasujące narzędzia. Google Ads, SEO, czy content to tylko środki do osiągnięcia Twoich celów, a nie cel sam w sobie. Niemal w każdej branży, żeby istnieć, musisz mieć stronę www. Ale czy musisz kupić blog ekspercki? To się dopiero okaże. Więc zanim zapytasz: ile kosztuje SEO, ile kosztuje reklama w internecie i ile kosztuje reklama w Google, przeczytaj zestawienie, w którym ujęłam odpowiedzi na inne kluczowe pytanie: co Ci to da?

Sprawdź koniecznie: Jak promować firmę w internecie.

W ECHO od kilku miesięcy nie zaczynamy współpracy z nowym Klientem czy projektem, bez warsztatu startowego. Dopiero pozyskana wiedza daje nam możliwość przygotowania dla Ciebie briefu* (zestawu rekomendacji i analiz) i na tej podstawie dopasowania wspólnie najlepszej strategii. Do tej pory oczekiwaliśmy briefu od Klienta. Tak działa większość agencji. Od niedawna odwróciliśmy ten proces. Wyszliśmy z założenia, że Klient nie musi wiedzieć, czego naprawdę potrzebuje. To my wiemy, jakie zadać pytania. Dlatego przerzuciliśmy odpowiedzialność na siebie. Oszczędzamy dzięki temu Twój i nasz czas.

Zanim podejmiesz decyzję o wyborze usługi marketingowej, sprawdź, co da Ci każda z nich.
Zanim podejmiesz decyzję o wyborze usługi marketingowej, sprawdź, co da Ci każda z nich.

Co masz do wyboru? Porównanie narzędzi


Co Ci to daje?Jak to działa w ECHO?Co daje agencji?
Warsztat startowyPoznanie swoich realnych potrzeb jako przedsiębiorcy/przedsiębiorczyni i przekazanie agencji niezbędnych danych. Oszczędność czasu i pieniędzy, bo warsztat pozwala dobrać  trafniejsze rekomendacje działań.Dokładna analiza funkcjonowania Twojego biznesu w Internecie i zestaw rekomendacji przygotowany konkretnie dla Twojej firmy. W tej chwili to nasz must have na początku współpracy lub przy jej rozszerzaniu o nowe usługi czy  produkty. Warsztat warunkuje przygotowanie zestawu rekomendacji, do którego dobieramy rozwiązania. To kompleksowy wielostronicowy materiał (analiza Google Analitics, analiza heurystyczna, UX i wywiad kliencki – to wszystko owocuje zestawem rekomendacji. Dopiero przy tak szczegółowy podejściu można myśleć o startegii.
Idealny start. Dzięki warsztatowi agencja poznaje kontekst biznesowy Klienta. To spotkanie ma swoją strukturę, określony czas i tempo, ale daje też okazję, żeby sprawdzić, czy jest między Klientem a agencją porozumienie. Daje okazję, żeby się polubić.
Google AdsSzybkie efekty.Reklamę w Google rekomendujemy zwykle na początku współpracy, bo dzięki temu Klienci szybko odczuwają wzrost sprzedaży. Testowa kampania w Google Ads jest też dobrym sprawdzeniem, czy nasze założenia są słuszne i czy warto w dalszej perspektywie inwestować budżet w SEO lub content. Transparentność działań i wyników: agencja wie dokładnie, jak inwestycja przekłada się na realizację celów.
SEOMożliwość promocji produktów czy usług, których nie wolno reklamować w Google Ads (zobacz, czego zabrania Google). Wysoki zwrot z inwestycji: w dniu, w którym przestajesz realizować działania SEO, nie kończy się ich działanie. Twoja strona będzie widoczna jeszcze długo po zakończeniu działań. Rekomendujemy firmom, które mają komfort myślenia o swoich działaniach w długiej perspektywie i szukają jak najbardziej opłacalnych usług. To taka internetowa polisa ubezpieczeniowa. Dla agencji to wartościowe i długofalowe działania. Nawet po zakończeniu systematycznej optymalizacji strona może zyskiwać widoczność. A jeśli dotyka Cię kryzys (jak choćby COVID), działania SEO mogą być Twoim tanim bastionem na czas kryzysu i na czas PO kryzysie (przeczytaj, jak wykorzystać SEO, kiedy musisz ciąć koszty).
Content marketingDocierasz do osób:które nie znają Twojej firmy albo jeszcze nie są pewni, czy chcą coś kupić oraz tych, które chcą Cię poznać.W ECHO mamy namacalne dowody, że content marketing (czyli profesjonalny blog firmowy), pomaga Twoim klientom zrozumieć, co sprzedajesz i jakie masz wartości. I to niezależnie od tego, czy produkujesz ogrodzenia, czy masz firmę sprzątającą prowadzisz kancelarię adwokacką. Dzięki tekstom na blogu agencja ma szansę trafić do Twojego potencjalnego klienta w momentach różnych potrzeb zakupowych. Do tego to jednorazowa inwestycja, która zwraca się przez kolejne lata: i Klientom (bo pomaga osiągnąć wzrost sprzedaży), i agencji, bo marketing staje się dzięki contentowi bardziej wartościowy – zdobywa uwagę i życzliwość Twoich potencjalnych klientów.
WWW, sklepy e-commerceDzięki dobrej stronie (takiej, którą Google sam promuje) sprzedaż w Internecie jest w ogóle możliwa w Twojej firmie.W ECHO przygotowanie strony pod wymagania Google albo stawianie nowej www, którą Google wyróżni, jest kluczowym elementem dobrej strategii sprzedaży w sieci. Dobrze przygotowana i zoptymalizowana strona www to fundament dla dalszego rozwoju wszystkich usług. Na słabym gruncie nic nie wyrośnie.
Analityka i audytDaje Ci WIEDZĘ, co nie działa, a nie DOMNIEMANIE. Kiedy widzisz, że mimo dobrej strony, sprzedaż nie jest na wystarczającym poziomie, analizowanie jej budowy wyjaśni, co się naprawdę dzieje. Oszczędzasz i czas, i pieniądze (na tym, że nie strzelasz na chybił trafił).Jesteśmy przekonani, że powinno się na bieżąco naprawiać to, co nie działa i poprawiać to, co może działać lepiej. Analityka i audyt strony internetowej są u nas obowiązkowymi elementami przed wdrożeniem SEO.Analityka wspiera podstawowe narzędzie marketera – stronę internetową. Najczęściej wdrażana jako kolejny etap współpracy, który ma na celu poprawienie konwersji na stronie, czyli wsparcie sprzedaży. Audyt może być przeprowadzony pod różnym kątem (audyt SEO – przed rozpoczęciem współpracy; audyt UX – wartościowy na każdym etapie, najczęściej przeprowadzany na początku; audyt techniczny, audyt treści itd.).

To zestawienie warto mieć przed oczami zawsze, kiedy jesteś w procesie wyboru agencji. Dzięki temu łatwiej Ci będzie nie tylko wybrać partnera, ale także zacząć od razu rozmowę o tym, co jest dla Ciebie najważniejsze: szybki efekt, wejście w online z trudną branżą, oszczędność czasu i pieniędzy w codziennej pracy, wreszcie wnioskowanie na podstawie danych, a nie założeń. 

Na zakończenie opowieść o jednym z Klientów ECHO – producencie pomp ciepła – który postanowił z nami uruchomić blog ekspercki. Po pojawieniu się jednego z pierwszych artykułów, do jego sklepu zaczęli przychodzić klienci z wydrukowanym z owego bloga artykułem eksperckim. Tekst pomógł im wybrać producenta, u niektórych wpłynął na decyzję o zakupie. A sprzedawcy zdjął z barków mnóstwo czasu na tłumaczenie podstaw. Dlatego:

Zaproś nas na warsztat startowy

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1