AdWords czy pozycjonowanie organiczne? Wady i zalety obu rozwiązań

AdWords czy pozycjonowanie organiczne - Wady i zalety obu rozwiązań
Avatar

Pozycjonowanie czy AdWords? Co wybrać?

Na tak zadane pytanie trudno jest generalizować i zestawić ze sobą wprost obydwa te rozwiązania. Ewentualne porównanie należałoby przeprowadzić na bardzo precyzyjnym poziomie, np. jednego konkretnego słowa kluczowego dla danej branży. Niekiedy warto przy tym uwzględnić dodatkowo lokalizację firmy i/lub potencjalnych klientów. Diagnoza taka musi być wieloaspektowa i polegać na śledzeniu statystyk i obserwowaniu, jak często dana fraza jest wpisywana do wyszukiwarki. Aby dokonać właściwego wyboru, potrzebna jest wiedza oraz czas, w jakim można osiągnąć zakładany efekt idąc jedną lub drugą drogą. Również w tym przypadku nie da się czegoś sprawdzić i ustalić na stałe ze względu na niezwykle intensywną dynamikę zmian na rynku oraz w sieci.

W przypadku pozycjonowania poprzez wykorzystanie linków sponsorowanych duża liczba zapytań w wyszukiwarce, np. dla frazy „producent hal stalowych”, pozwala wnioskować, że poprzez inwestycję w AdWords pozyska się wielu klientów dzięki wyświetleniu w Google reklamy w najwyższych pozycjach wyświetlenia. Zatem w tym przypadku warto przeznaczyć fundusze na pozycjonowanie.

W przypadku słowa lub frazy kluczowej wpisywanej rzadko lub niepojawiającej się w ogóle w zapytaniach internautów, np. „rzetelny producent hal stalowych”, sprawa wygląda diametralnie inaczej. Konieczne jest wówczas sprawdzenie w narzędziu dostępnym w Google, czyli tzw. planerze słów kluczowych, jak często potencjalni użytkownicy poszukują informacji wpisując tę frazę. Może się bowiem okazać, że nikt lub prawie nikt nie wprowadza takiego zapytania do wyszukiwarki. Wówczas comiesięczne uiszczanie opłaty za pozycjonowanie nie będzie się przekładało na korzyści biznesowe. Wtedy bowiem potencjalna obecność na pierwszych pozycjach Google nie będzie dla nikogo widoczna.

Analogicznie należałoby podejść do każdego słowa kluczowego i ocenić, jak się ma wysokość inwestycji abonamentowej do potencjalnych korzyści w postaci wielkości ruchu doprowadzonego do naszej strony. Jeśli wyłoni się te słowa kluczowe, które pojawiają się w kilkudziesięciu, kilkuset lub większej ilości zapytań w miesiącu, warto jest zdecydować się na kampanię w Google AdWwords. W ten sposób nawet przy niewielkiej skali zapytań wciąż jesteśmy obecni w sieci, a rozliczamy się wyłącznie za faktyczny ruch doprowadzony do naszej strony.

Logika klientów przymierzających się zarówno do jednego, jak i drugiego rozwiązania, a niejednokrotnie mających już pewne doświadczenia z każdym z nich jest taka, że jeśli coś działa, to chcą, by działało to zawsze. Dlatego ich kampanie Google AdWwords są aktywne przez 365 dni w roku. Pozycjonowanie organiczne traktują wówczas jako wsparcie kampanii AdWwords. Tworząc długą listę słów i fraz kluczowych, a następnie opierając się na wiedzy i analizie statystyk, można wybrać kilka lub kilkanaście najbardziej skutecznych spośród nich. Wówczas faktycznie zasadne może się okazać promowanie tych słów i fraz poprzez działania pozycjonerskie.

Połączenie kampanii AdWords i pozycjonowania organicznego = synergia

Właściciel firmy może zaobserwować rezultaty jednoczesnego stosowania reklamy w Google AdWords i pozycjonowania na skali całego ruchu doprowadzonego na stronę. Zaletą takiego dualizmu jest to, że dociera się z reklamą do internautów o dwóch dominujących profilach zachowań przy wyszukiwaniu informacji. Z kolei po wyświetleniu w wynikach wyszukiwarki mamy możliwość ich wyselekcjonowania w ramach dwóch grup. Pierwsza z nich traktuje priorytetowo wyświetlenia w obszarze linków sponsorowanych. Z kolei druga często celowo je pomija uznając za „narzucone” i dokonując bardziej autonomicznego wyboru klika w pierwsze linki poniżej reklam, które są tam dzięki pozycjonowaniu organicznemu. Oczywiście zdarzają się tacy użytkownicy, którzy porównują oferty oraz same firmy, które za nimi stoją przeglądając zarówno linki sponsorowane, jak i czołowe wyniki uzyskiwane dzięki zabiegom pozycjonerskim. Dla wielu z nich przekonująca i budząca zaufanie jest sytuacja, kiedy tę samą firmę widzi zarówno w jednym, jak i w drugim obszarze wyświetleń. Wówczas chętniej nawiązuje z nią współpracę uznając jako profesjonalną i rzetelną. Takie rozwiązanie ma zatem również efekt wizerunkowy.

Rozpatrując z kolei opisywany dualizm od strony technicznej – sam fakt pozycjonowania strony firmy nie wpływa bezpośrednio na kampanię w Google AdWords. Takiej zależności nie ma również w drugą stronę.

Przy tego typu działaniach należy jednak pamiętać, że przede wszystkim powinno się dbać o jakość ruchu, a dopiero potem o jego skalę. Google niejako „obserwuje” to, czy i jak często w stosunku do liczby wyświetleń reklamy klienci klikali w link sponsorowany i przechodzili na naszą stronę. Czym wyższy jest ten współczynnik, tym większa szansa, że nasza kampania zostanie wysoko oceniona jako spełniająca potrzeby internautów. Osiągnięcie takiego poziomu zwiększa również szansę na obniżenie jej kosztów.

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 3


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *