Czym różni się pozycjonowanie organiczne od Google AdWords? Wskazówki

Czym różni się pozycjonowanie organiczne od Google AdWords - Wskazówki
Avatar

Miejsce wyświetlania w wyszukiwarce – wyniki organiczne i linki sponsorowane

Za każdym razem, gdy użytkownik wpisze poszukiwane słowo lub frazę kluczową w wyszukiwarkę, w wyświetlonych wynikach otrzymuje listę linków do stron internetowych. Te spośród nich, które widzi na czterech pierwszych oraz trzech ostatnich pozycjach, są najczęściej linkami sponsorowanymi wyświetlającymi się w ramach kampanii Google AdWords.

Poradnik o tym, jak działa Google AdWords. Przydatne informacje o reklamie w wyszukiwarce Google.

Pomiędzy nimi – często na skutek pozycjonowania – znajdują się wyniki organiczne (maksymalnie 10 pozycji). Wśród wyświetlanych wyników, oprócz odnośników do stron www, mogą się również pojawiać wyniki mapowe (maksymalnie trzy), wyniki graficzne (obrazy) oraz linki do filmów na YouTube.

Czym różni się pozycjonowanie organiczne od Google AdWords? Wskazówki

Ponieważ zazwyczaj internauci chcą szybko uzyskać potrzebne im informacje, z reguły zadowalają się pierwszymi wynikami odpowiadającymi ich zapytaniom. Strategicznym posunięciem marketingowym jest więc zadbanie o to, by znaleźć się w tej właśnie czołówce. To właśnie w ten sposób ułatwia się użytkownikowi trafienie na stronę internetową swojej firmy.

Zajmowanie czołowych pozycji ma szczególne znaczenie w przypadku używania urządzeń mobilnych, np. smartfonów, gdzie w wynikach widoczne są tylko linki sponsorowane, a kolejne wymagają przewinięcia widoku na ekranie.

Jeśli więc chodzi o optymalne ulokowanie odnośnika do strony w wynikach wyszukiwania Google już na pierwszy rzut oka widać, że wyższe pozycje osiągnie się w rezultacie działań podejmowanych w ramach programu AdWords niż poprzez pozycjonowanie organiczne.

Czas przygotowania i uzyskiwania wyników

W przypadku Google AdWords zaplanowanie, uruchomienie i wdrożenie kampanii, a tym samym osiągnięcie pożądanych rezultatów, wymaga stosunkowo niedługiego czasu. Wszystko zależy od branży, skali działań i oczekiwanych efektów. Większość przeciętnej wielkości kampanii można przygotować i doprowadzić do etapu wyświetlania online w wyszukiwarce w ciągu 48 godzin. Z kolei przy pozycjonowaniu organicznym jest to proces zdecydowanie bardziej długofalowy, a przy tym praco- i czasochłonny.

W swoim założeniu algorytm, w oparciu o który działa Google, ma na celu sortować strony w wynikach wyszukiwania pod względem ich dokładnego dopasowania pod kątem wpisywanej frazy. Chodzi o to, by osoby korzystające z wyszukiwarki Google w pierwszej kolejności widziały te linki, które prowadzą do najbardziej wartościowych stron poświęconych danej branży czy tematowi.

Właściciele stron bardzo szybko dostrzegli wymierne (w tym przede wszystkim promocyjne i finansowe) korzyści, wynikające z zajmowania czołowych pozycji w wyświetlanych wynikach. Dążyli zatem do pozycjonowania swoich stron jak najwyżej.

Pozycjonowanie takie obejmuje zestaw działań sprowadzających się głównie do optymalizacji strony tak, aby wyszukiwarka przy swojej ocenie umieszczała ją wyżej, niż strony konkurencji. Niestety o randze domeny, na której osadzona jest strona, jak i samej strony, decyduje bardzo wiele czynników. W zasadzie nie da się określić tego, czy, po jakim czasie i na jak długo osiągnie ona pożądany poziom wyświetleń w wyszukiwarce.

Sam Google utrudnia działania pozycjonerskie poprzez wprowadzanie wielokrotnie w ciągu roku zmian (Google Update) w swoich algorytmach. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze, w ten sposób firma stara się uniknąć stosowania nieuczciwych praktyk sztucznie „podrasowujących” strony i prowadzące do nich linki z wyszukiwarki. Po drugie, faworyzuje linki sponsorowane, które są rezultatem działań podejmowanych w ramach Google AdWords. Jest to zrozumiałe, ponieważ na tych drugich firma Google opiera swoją płatną ofertę reklamową, a więc czerpie bezpośrednie korzyści finansowe.

Koszty kampanii AdWords a koszty pozycjonowania

Budżet na pozycjonowanie stron internetowych oraz linki sponsorowane Google Adwords

W Google AdWords funkcjonuje zasada opłat prepaidowych. Klient wpłaca określoną kwotę na swoje konto, z którego następnie jest pobierana opłata za każde kliknięcie w reklamę i wejście na stronę jego firmy. W tym przypadku jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że przedsiębiorca płaci za faktyczne pozyskanie klienta, który dokona u niego zakupu lub skorzysta z jego usługi. Zaletą jest tutaj także to, że w przypadku wybrania haseł, po którym użytkownicy rzadko poszukują informacji, np. kilka razy w miesiącu, poniesione koszty są tak samo niewielkie, jak znikoma jest ich efektywność.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie organiczne swojej strony, to w przypadku, gdy firma powierza je agencji marketingowej specjalizującej się w takich działaniach, podpisuje z nią umowę współpracy. Określa się w niej m.in. słowa kluczowe lub frazy, na które strona ma być pozycjonowana. Agencja dąży do tego, by link do strony współpracującej z nią firmy znalazł się wśród pierwszych dziesięciu obecnych w wynikach organicznych wyszukiwarki. W takim przypadku rozliczenie następuje pod koniec miesiąca. Wówczas firma płaci agencji za osiągniętą pozycję, a nie rzeczywiste wejścia użytkowników na jej stronę.

Może się zatem zdarzyć tak, że – mimo wysokiej pozycji na daną frazę – bardzo niewielu internautów przejdzie do firmowej witryny (np. gdy fraza jest rzadko wyszukiwana) i wówczas opłata za kliknięcie przy pozycjonowaniu organicznym będzie kilkadziesiąt lub nawet kilkaset razy wyższa niż w przypadku reklamy AdWords.

Kolejną z oferowanych możliwości rozliczenia za pozycjonowanie jest opłata abonamentowa. Abonament SEO obejmuje konkretne stałe działania wykonywane na rzecz klienta, takie jak:

  • pozyskiwanie linków ze stron typu: fora internetowe, wpisy gościnne;
  • Content Marketing (publikacja artykułów na innych portalach branżowych);
  • wpisy blogowe na stronę klienta;
  • stałe utrzymanie poprawnego działania strony WWW;
  • zarządzanie projektem SEO oraz dbanie o wysoką widoczność SEO danej strony.

Stały rozwój strony, czyli uzupełnianie strony o nowe treści, przyczynia się do wzrostu wejść na stronę z organicznych wyników wyszukiwania. Większość opłaty abonamentowej przeznacza się właśnie na stały rozwój strony klienta, dlatego abonament SEO to nic innego jak inwestycja w marketing internetowy.

Wskazówka

Na zakończenie jeszcze jedna wskazówka. Przy rozpoczynaniu działań w ramach marketingu internetowego w pierwszej kolejności rekomenduje się firmie skorzystanie z reklamy w programie Google AdWords.

Jest to dobra praktyka, ponieważ niemal od razu przekłada się ona na zdobywanie kontaktów ze strony klientów. Poza tym firma korzystająca z programu Google AdWords ma dostęp do narzędzi diagnostycznych, bardzo precyzyjnie pokazujących, które słowa kluczowe przynoszą jej korzyści, a które nie. Ta wiedza umożliwia planowanie dalszych działań marketingowych w taki sposób, by oszczędzać czas i pieniądze, a jednocześnie czerpać wymierne korzyści promocyjne i finansowe.

Przeczytaj nasz najnowszy artykuł o tym, ile kosztuje strona internetowa.

Grafika Freepik: 1,2,3

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4.3 / 5. Liczba głosów: 12


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *