Dlaczego reklama AdWords się nie wyświetla - przyczyny
Avatar

Powodów, dla których reklama zaprojektowana w ramach kampanii Google AdWords nie pojawia się w wynikach wyszukiwarki może być kilka. Najważniejsze z nich zostały opisane poniżej.

Brak środków na koncie AdWords

Najczęstszą przyczyną takiej sytuacji są problemy budżetowe. Brak wyświetleń reklamy wynika zatem albo z całkowitego wykorzystania środków wpłaconych na konto Google AdWords, albo wyczerpania się dziennego limitu, jaki został wcześniej określony. Innym powodem finansowym bywa zbyt niska stawka ustalona dla danego słowa lub frazy (tzw. maksymalne CPC).

Na przestrzeni czasu poziom wykorzystania dziennego limitu może ulegać zmianom. Jest to uzależnione od dynamiki działań innych firm obecnych w wyszukiwarkach. Nie chodzi tutaj tylko o aktywność w Google AdWords przedsiębiorstw z tej samej branży, ale również o współwystępowanie tych samych słów kluczowych stosowanych przez firmy o różnych profilach. Inną przyczyną mogą być warunki rynkowe, np. sezonowość, która ma miejsce w określonej branży. Niekiedy o różnicach takich decydują nie tylko pory roku, ale również dni tygodnia. Z doświadczenia Echo wynika na przykład, że użytkownicy zdecydowanie częściej wpisują w wyszukiwarkę frazę „adwokat Łódź” w poniedziałki niż w piątki.

Reasumując, zmiany w obrębie wskaźnika wykorzystania dziennych środków zależą od zachowania się dwóch grup podmiotów:

  • użytkowników oraz częstotliwość, z jaką poszukują oni określonych produktów, usług lub informacji,
  • konkurencyjnych firm oraz intensywnością ich działań podejmowanych w zakresie kampanii Google AdWords.

Brak zdefiniowanego słowa kluczowego w kampanii

Three arrows darts in center. 3d rendering.

Kolejnym powodem nieobecności reklamy w Google jest to, że słowo, po którym spodziewamy się widzieć reklamę nie zostało zdefiniowane w ustawieniach kampanii.

Właściciele firm często myślą, że Google będzie tak samo reagował w przypadku wprowadzania przez internautów synonimów słów, które zostały wcześniej zdefiniowane w Google AdWords jako kluczowe, np. stomatolog – dentysta.
Tak może się zdarzyć, ale wyłącznie w przypadku, gdy fraza jest wprowadzona w typie dopasowania przybliżonego (bez modyfikatora słowa kluczowego). Z naszego doświadczenia wynika, że osoby prowadzące kampanie rzadko korzystają z tego typu dopasowania (mimo że jest ono ustawione na koncie kampanii AdWords jako domyślny typ dla wszystkich słów kluczowych). Wynika to głównie z tego, że jest to dopasowanie bardzo szerokie i może wygenerować dużo ruchu, ale nie koniecznie będzie to ruch precyzyjny i wartościowy.

W takich przypadkach najlepszą metodą jest po prostu uzupełnienie listy słów kluczowych w ustawieniach kampanii.

Błędy redakcyjne i promocyjne

Dla Google jednym z najważniejszych priorytetów jest zadowolenie użytkowników poszukujących informacji poprzez ich wyszukiwarkę. W związku z tym firma wprowadziła wymagania dotyczące zarówno zasad redakcyjnych, jak i jakości promowanych stron. Tak więc, jeśli tekst reklamy nie spełni odpowiednich wymogów, wyświetlanie linków sponsorowanych zostanie zablokowane.

Należy pamiętać, że Google AdWords może też wstrzymać emisję reklamy stron z uwagi na ich zawartość. Dotyczy to przede wszystkim witryn zawierających niedozwolone treści lub w niedozwolony sposób promujących informacje o produktach lub usługach.

Zdarza się, że system wysyła alerty, że na stronie klienta jest złośliwe oprogramowanie. W takich przypadkach Google również blokuje wyświetlanie reklamy, żeby nie doprowadzać użytkowników do stron narażających ich na zagrożenia, takie jak np. wirusy.

Inna lokalizacja geograficzna

To wprawdzie prozaiczna, ale dość często pojawiająca się przyczyna braku wyświetleń reklamy. Chodzi o różnicę pomiędzy lokalizacją ustawioną w kampanii a lokalizacją, z której faktycznie użytkownicy szukają potrzebnych im informacji.


Krótki przykład – przedsiębiorca, który promuje się w AdWords lokalnie na miasto Kraków, przebywa na konferencji w Gdańsku i chce sprawdzić wyświetlanie się jego reklamy. Wprowadza więc do wyszukiwarki Google odpowiednią frazę. Jeśli nie doprecyzuje przy tym lokalizacji, reklama mu się nie wyświetli, ponieważ domyślnie Google kieruje się aktualnym miejscem, w którym znajduje się użytkownik.

Zdarza się, że w takich przypadkach zaniepokojony właściciel firmy zgłasza taki problem agencji marketingowej, jeśli z taką współpracuje. Na szczęście świadczy to tylko o tym, że kampania jest prowadzona zgodnie z ustaleniami i tak naprawdę żadnego problemu nie ma.

Nadmierne kontrolowanie działania własnej reklamy

Są klienci, którzy nawet kilkadziesiąt razy dziennie sprawdzają wyświetlanie swoich reklam, oczywiście nie klikając w nie.
Algorytm Google widzi bardzo dużą liczbę wyświetleń, której towarzyszy brak kliknięć i kwalifikuje takiego użytkownika (po adresie IP) jako niezainteresowanego daną reklamą. W związku z tym przestaje mu ją wyświetlać.
Warto pamiętać, że częste wywoływanie wyświetleń swojej reklamy zaburza statystyki klikalności kampanii.
Do monitorowania wyświetleń reklamy utworzono odpowiednie narzędzie AdWords umożliwiające jej podgląd (Narzędzie podglądu i diagnostyki reklam). Generowane w nim wyświetlenia nie mają wpływu na współczynnik CTR, dlatego zachęcamy opłaca się z niego korzystać.

Błędy w ustawieniach samej kampanii

System AdWords jest swoistą aukcją i każdy klient uczestniczy w pewnego rodzaju wyścigu do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w odniesieniu do konkurencji w swojej branży. Miejsca, o które zabiegają firmy w tej rywalizacji obejmują maksymalnie cztery linki reklamowe wyświetlane na górze strony wyszukiwarki oraz maksymalnie trzy w jej dolnej części.

Ważne jest zatem, by cała struktura konta, wszystkie jego ustawienia, załączone listy słów kluczowych wraz z opisami oraz parametry mechanizmów i skali wyświetlania się reklam były jak najdokładniej określone. Dzięki temu sama firma Google uzna realizowane działania promocyjne jako kampanię wysokiej jakości. To z kolei przełoży się na częstotliwość wyświetlania takiej reklamy oraz zapewni wyższe pozycje zajmowane przez nią w wynikach wyszukiwania. Kiedy wynik jakości jest w ocenie Google zbyt niski, nie będzie takiej reklamy wyświetlał.

Podsumowanie

Podsumowując – na mechanizm wyświetlania się reklam oraz ich intensywność i pozycję w wyszukiwarce wpływa wiele czynników (powyżej opisaliśmy tylko kilka najczęściej występujących problemów). W obrębie każdego z nich nawet niewielkie błędy czy niedopatrzenia mogą diametralnie zmienić skuteczność działań promocyjnych firmy, a tym samym rezultat wizerunkowy i finansowy zainwestowanych przez nią środków w Google AdWords.

Icon made by: Iconmoon from Flaticon, Freepik from Flaticon

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *