Google oficjalnie wdraża algorytm BERT… także w Polsce!

Google wdraża algorytm BERT także w Polsce - ECHO Marketing
Avatar

Od końca października 2019 r. jesteśmy przygotowani na to, że Google lada moment wdroży swoją najnowszą aktualizację algorytmu wyszukiwarki GoogleBERT. Na początku, algorytm wdrażany był jedynie dla języka angielskiego. Ale dziś już wiemy, że jest inaczej! 9 grudnia 2019 r. na swoim Twitterze Google oficjalnie ogłosiło wdrożenie algorytmu rozpoznającego ok. 70 języków, w tym m.in. język polski!

Czym jest BERT?

Ok, Google… na początku najlepiej jest powiedzieć, czym w ogóle jest algorytm BERT

Już rok temu (w 2018 r.) Google zaprojektowało NLP, czyli natural language processing. Jej zadaniem jest przetwarzanie i lepsze zrozumienie przez mechanizm wyszukiwarki Google naturalnego języka. Tak też powstała technologia, która ma wspomagać NLP, a jej pełna nazwa to Bidirectional Encoder Representations from Transformers… w skrócie BERT.

Dzięki tej zmianie, Google może teraz rozumieć pełny kontekst słowa, biorąc pod uwagę wyrazy, które poprzedzają i znajdują się po konkretnej frazie. Wiele testów, które przeprowadził Google wykazało, że wyszukiwarka często nie brała pod uwagę tzw. stopwordsów, czyli słów jak for, to, at, on. Z tego powodu czasem otrzymywaliśmy wyniki rozbieżne z tym, co naprawdę chcieliśmy osiągnąć. 

Wdrożenie BERT pozwoli na uzyskanie bardziej precyzyjnych wyników wyszukiwania – dzięki temu odbiorca ma większą szansę uzyskać taką odpowiedź na swoje zapytanie, jakiego rzeczywiście poszukiwał.

Dzięki BERT wyszukiwarka będzie lepiej wychwytywać niuanse języka, które był zrozumiałe dla nas ludzi, zaś kompletnie nieznane robotom i komputerom. Tak, jak w powyższym przykładzie, poprzez wdrożenie BERT uzyskamy lepsze i bardziej precyzyjne wyniki niż wcześniej. 

Na jakie języki wpływa BERT?

Na początku BERT miało wpływ wyłącznie na język angielski. 9 grudnia 2019 r. na Twitterze Google oficjalnie ogłosił – nowy algorytm BERT jest obecnie wdrażany na świecie. 

Google oficjalnie ogłosiło na Twitterze gotowość algorytmu BERT do działania i rozumienia m.in. języka polskiego, chorwackiego, niemieckiego czy tajskiego.

W kilku tweetach Google SearchLiaison potwierdził, że BERT wdrożony zostaje właśnie w 72 językach – w tym również i polskim!

BERT a SEO – co nas czeka?

Google już wcześniej (w październiku 2019 r.) podało do wiadomości, że wdrożenie BERT ma wpływ na 10% zapytań w Stanach Zjednoczonych. Możemy więc spodziewać się podobnych wyników we wszystkich 72 krajach, gdzie algorytm został zastosowany.

BERT ma na celu poprawę rozumienia przez roboty Google wyszukiwanych haseł. Z pomocą algorytmu wyszukiwarka będzie rozumieć zdanie nie tylko jako zbiór słów, ale także pojmie ich kontekst. Dzięki temu, odpowiedzi, które użytkownik uzyska mają być bardziej precyzyjne.

Wiadomo jednak, że wprowadzenie BERT zmieni nieco spojrzenie na wybór fraz kluczowych i podejście SEOwców do keyword reserachu. Do puli “używanych” słów kluczowych dojdą też te, które zawierają łączniki i różne odmiany słów. Warto pamiętać, że wdrożenie BERT nie ma na celu zastąpienia RankBrain. Jeśli do tej pory SEOwcy pracowali i optymalizowali strony biorąc pod uwagę przede wszystkim użytkownika – nie muszą się obawiać. Wszystkie teksty, które powstały naturalnie, z myślą o odbiorcy, nie powinny stracić na widoczności. 

My z niecierpliwością czekamy na pierwsze efekty wdrożenia algorytmu. Codziennie przeglądamy wyniki i liczymy, że dzięki BERTowi nasi Klienci jedynie skorzystają! 

Jeśli szukasz możliwości rozwoju Twojej firmy – postaw na pozycjonowanie. Pomożemy Ci osiągnąć sukces! 

____________________________
Źródło:
https://twitter.com/searchliaison
https://www.blog.google/products/search/search-language-understanding-bert/

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4 / 5. Liczba głosów: 14


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *