Ile kosztuje Google AdWords? Praktyczne wskazówki

Ile kosztuje Google AdWords Praktyczne wskazówki
Avatar

Zgodnie z dostępnymi opcjami płatności w Google, opłata za kampanię Ads (AdWords) może być pobierana:

  • z góry, w przypadku prowadzenia kampanii samodzielnie i korzystania z tzw. płatności ręcznych, gdzie Google wymaga, podobnie jak w przypadku zasady prepaid (np. w telefonach na kartę), swoistego doładowania konta lub
  • z dołu, w przypadku prowadzenia kampanii samodzielnie i korzystania z tzw. płatności automatycznych lub prowadzenia kampanii przez agencję (jeżeli agencja ma tzw. limit kredytowy w Google)

W ramach Google Ads (AdWords) możesz więc utworzyć konto sam lub poprzez agencję, która zrobi to w Twoim imieniu. Następnie konto takie musi zostać “doładowane” środkami albo może zostać określony limit wydatków. Z nich później Google będzie pobierał stosowną opłatę zgodnie z wybranym przez Ciebie modelem rozliczeń.

Sama obecność na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce nie kosztuje nic. Oznacza to, że po skonfigurowaniu kampanii, wybraniu optymalnych słów kluczowych, przygotowaniu opisów i uruchomieniu na najwyższych pozycjach wyszukiwania, nie są pobierane żadne opłaty. Koszt poniesiesz więc dopiero wówczas, gdy Klient dzięki Twojej reklamie zdecyduje się odwiedzić Twoją stronę.

Różne kampanie, różne stawki

W zależności od branży i konkurencji panującej pomiędzy działającymi w jej ramach firmami, a także w zależności od tego, ile z nich równocześnie z Tobą zabiega o najwyższe pozycje w Google, opłata może być liczona w groszach lub złotówkach. Przy czym w tym drugim przypadku może to być 2 zł, 12 zł, a nawet 20 zł. Przy najbardziej konkurencyjnych branżach, do jakich należy m.in. branża agencji marketingowych, zdarzają się nawet kliknięcia za kwoty większe niż 20 zł.

Modele rozliczeń dostępne w Google Ads (AdWords)

Rozpoczynając kampanię linków sponsorowanych, masz do wyboru kilka modeli, według których będziesz rozliczany za prowadzenie reklamy płatnej w Google.

CPC ang. Cost Per Click – koszt kliknięcia. Jest to model rozliczenia za reklamę w Google Ads (AdWords), w którym płacisz za pojedyncze kliknięcia w reklamę. Za pośrednictwem panelu ustawiasz maksymalny koszt kliknięcia dla danego słowa kluczowego (w sieci wyszukiwania) czy reklamy (w sieci reklamowej). Koszt kliknięcia w reklamę jest najczęściej niższy od określonego przez Ciebie maksymalnego CPC i jest minimalnym kosztem potrzebnym do przebicia oferty konkurenta. Najważniejsze czynniki wpływające na koszt pojedynczego kliknięcia to wynik jakości, oczekiwany współczynnik klikalności, trafność reklamy oraz w minimalnym stopniu rozszerzenia reklam.

CPV ang. Cost Per View – koszt obejrzenia filmu na Youtube. Jest to rodzaj rozliczenia, w którym płacisz za pojedyncze obejrzenie filmu (reklamy). W tzw. reklamie In-Stream system pobierze opłatę tylko wtedy, gdy użytkownik obejrzy co najmniej 30 sekund Twojego wideo (a jeśli jest krótsze – obejrzy je do końca). Jeżeli przed upływem 30 sekund odbiorca kliknie „Pomiń reklamę”, nie zapłacisz nic. Zatem za reklamę w tym modelu zapłacisz dopiero, kiedy użytkownik obejrzy więcej niż 30 sekund filmu lub wejdzie w interakcję z materiałem wideo, np. kliknie w tzw. baner towarzyszący niezależnie od czasu wyświetlenia.

CPA ang. Cost Per Action – koszt konwersji, wykonania akcji. Jest to automatyczna strategia ustalania stawek za reklamę, która określa maksymalny koszt, jaki chcesz przeznaczyć na pozyskanie konwersji. Aby kampania mogła skutecznie działać, musisz zadbać o odpowiednią liczbę konwersji. Google Ads (AdWords) rekomenduje minimalną liczbę 15 konwersji w ciągu ostatnich 30 dni prowadzenia kampanii, jednak wartość ta bardzo często okazuje się zbyt niska. Automatyczna strategia optymalizuje maksymalny koszt CPC w celu uzyskania oczekiwanego CPA.

eCPCulepszony model CPC. Jest to strategia ustalania stawek na maksymalnym poziomie CPC w celu zwiększenia liczby konwersji. Stawka jest automatycznie obniżana lub podwyższana w zależności od szans na wystąpienie konwersji. Przedstawiony mechanizm działania wykorzystuje bardzo dużo czynników, które są dostępne z poziomu algorytmu Google, przy czym uwzględnia również ustawienia Twojej kampanii, harmonogramy, RLSA (Remarketing w wyszukiwarce Google, ang. Remarketing List of Search Ads) czy ustawienia urządzeń.

ROAS ang. Return On Ad Spend – inteligentna strategia ustalania stawek Ads (AdWords), której działanie jest podobne do strategii CPA. ROAS jest to przychód wygenerowany przez wykorzystany budżet. Maksymalny koszt kliknięcia jest tak zoptymalizowany, aby uzyskać określony ROAS. Żeby ta strategia ustalania stawek była efektywna, powinieneś mieć w kampanii minimum 20 konwersji w ciągu ostatnich 45 dni (liczba rekomendowana to 50 konwersji w ciągu ostatnich 30 dni).

vCPM ang. Viewable Cost Per Mile – jest to koszt za tysiąc widocznych wyświetleń reklamy w sieci reklamowej partnerów Google. W modelu vCPM za wyświetlenie danej reklamy uznaje się sytuację, w której 50% powierzchni reklamy będzie widoczne dla użytkowników przez min. 1 sekundę w przypadku reklam displayowych oraz przez 2 sekundy w przypadku reklam wideo.

Koszty związane z przedstawionymi modelami rozliczeń są ograniczone przez dzienny budżet kampanii, czyli maksymalną stawkę dzienną, jaką jesteś w stanie przeznaczyć na promocję firmy w Internecie. Wprowadzenie 4 października 2017 r. nowych zasad rozliczeniowych daje Google’owi możliwość przekroczenia budżetu dziennego nawet o 100%, by pomóc Ci osiągnąć cele reklamowe (kliknięcia, konwersje itp.). Według zapewnień firmy maksymalny budżet miesięczny określony jest na podstawie wzoru: 30,4 x maksymalny budżet dzienny, gdzie 30,4 określa liczbę dni w miesiącu.

Ponieważ każdorazowe kliknięcie w link generuje koszty, ważne jest, aby jak najwięcej z nich skutkowało wizytą zakończoną pożądanym zachowaniem użytkownika. Zdarza się jednak, że internauta przegląda oferty orientacyjnie i powraca kilka razy na tę samą stronę poprzez płatny (dla właściciela) link. Żeby wyeliminować takie „nieprawidłowe kliknięcia” wykonane przez niezdecydowanych użytkowników bądź celowo przez Twoją konkurencję, Google stosuje algorytmy zabezpieczające przed tego typu przypadkową lub zamierzoną działalnością.

Przy przygotowywaniu kampanii Ads (AdWords) najlepiej jest, abyś zadbał o to, by potencjalny Klient odwiedzający Twoją stronę, nie wrócił do wyszukiwarki. Jeśli Twoja reklama precyzyjnie wyświetli się w odpowiedzi na zapytanie Klienta i przekieruje go w takie miejsce Twojego serwisu, w którym otrzyma dokładnie to, czego szuka, a w dodatku zostanie w jakiś sposób zachęcony do bardziej szczegółowego zapoznania się z ofertą bądź do kontaktu, nie będzie miał potrzeby opuszczania strony, która go w pełni satysfakcjonuje. W takim przypadku, nawet jeśli Klient wróci do wyszukiwarki, aby przejrzeć kolejne linki w celu porównania ofert, masz duże szanse na jego powrót.

Grafika: Freepik

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *