Jak działa AdWords? Poradnik dla małych i średnich przedsiębiorstw

Jak pozyskać klientów z internetu - Poradnik
Avatar

Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie, jak działa AdWords, nie szukaj dalej. Bez względu na to, czy zetknąłeś się już z określeniem linki sponsorowane, reklama w Google czy kampania promocyjna w Google AdWords,

czy też są to dla Ciebie nowe pojęcia, niniejszy artykuł ma na celu dokładne przedstawienie mechanizmów działania tego typu narzędzi marketingu internetowego wraz z jego wszystkimi zaletami.

Jak działa AdWords, czyli linki sponsorowane w Google

Wszystko w rękach klienta

Klientów można pozyskiwać na wiele różnych sposobów i ta różnorodność występuje również w Internecie. Dostępne w Google narzędzie AdWords jest jedyną w swoim rodzaju usługą, która ma ogromną przewagę nad każdą inną metodą przyciągnięcia klientów do Twojej firmy. Przewaga ta wynika z faktu, że w przeciwieństwie do innych, bardziej inwazyjnych czy wręcz nachalnych form reklamy, przy linkach sponsorowanych zarówno inicjatywa, jak i aktywność pozostają po stronie Klienta. Jednym słowem, począwszy od zdefiniowania tego, co jest mu potrzebne, a skończywszy na zainicjowaniu kontaktu z firmą, Klient ma pełną kontrolę nad tym, czy i co zrobi poszukując w Internecie potrzebnych mu informacji (treści, porad, ofert itp.).

Precyzyjnie i oszczędnie do celu

W przypadku jakiejkolwiek innej formy reklamy, czyli np. wręczania ulotek na ulicy albo wyświetlania banerów nawet na głównej stronie najpopularniejszych serwisów informacyjnych, możesz trafić do potencjalnego Klienta, ale narażasz się, że część lub całość swoich pieniędzy stracisz na prezentację Twojej oferty użytkownikom Internetu, którzy w ogóle tych informacji nie potrzebują. Tego rodzaju działania promocyjne są w pewnym sensie działaniem na oślep.

W przeciwieństwie do powyższych metod, koncepcja usługi AdWords ma na celu wykluczenie niepotrzebnych nakładów czasu i pieniędzy sprawiając, że to Twój potencjalny, a właściwie rzeczywisty, ale jeszcze anonimowy dla Ciebie Klient z konkretnymi potrzebami, oczekiwaniami czy problemami do rozwiązania, znajdzie Ciebie. To on siada do komputera, otwiera stronę Google.pl i widząc na niej puste okienko wyszukiwania sam definiuje, czego w tym momencie lub w najbliższej przyszłości potrzebuje albo będzie potrzebował.

Efekty dla Twojej branży

Opisany wyżej mechanizm bycia odnajdywanym w sieci przez swoich przyszłych Klientów działa w każdej branży z obszaru produkcji, sprzedaży, dystrybucji lub usług. To sprawia, że AdWords jest lub może być, o ile będzie dobrze zaprojektowane i wdrożone, usługą niezwykle efektywną. Zgodnie z jej założeniami, proces pozyskiwania Klienta początkuje wprowadzenie przez użytkownika do wyszukiwarki tego, czego szuka, np. wpisanie frazy „producent hal stalowych”. Takie zapytanie pozwala z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że jest to osoba, która planuje tego rodzaju inwestycję i szuka dostawcy i/lub wykonawcy. Aby mu pomóc, musisz zadbać o właściwe przygotowanie swojej kampanii AdWords. Zrób to w taki sposób, aby każdorazowo, kiedy Twój potencjalny Klient usiądzie do wyszukiwarki i będzie chciał znaleźć np. producenta hal stalowych bądź firmy, która instaluje takie hale, trafi do Ciebie. W tym celu należy wśród wyników wyświetlonych w wyszukiwarce odpowiednio wyeksponować link do Twojej firmy i zachęcić użytkownika do przejścia na jej stronę internetową. Kiedy już się tam znajdzie, musi zostać zachęcony do kontaktu z Tobą w formie zapytania ofertowego, telefonu czy umówienia się na spotkanie. Dopiero wtedy na Twoją stronę przechodzi aktywność, a tym samym odpowiedzialność za rezultat takiego kontaktu – czyli przekonanie Klienta do współpracy lub skorzystania z oferty.

Wszystkie drogi poprowadzą do… Twojej firmy

Dobrze skonfigurowane ustawienia AdWords sprawią, że osoby potencjalnie zainteresowane zakupem czegoś, w naszym przykładzie hali stalowej, dowiedzą się o Twojej firmie i o tym, co i na jakich warunkach możesz dla nich zrobić. Dzięki tej usłudze możesz więc sprawić, że nawet przy dużej konkurencji na lokalnym rynku, internauci natrafią w pierwszej kolejności na link reklamujący Twoją firmę.

Płacisz za efekt

Zarówno kiedyś, jak i teraz wiele firm zamieszcza swoje reklamy wykupując miejsce na ich wyeksponowanie w różnych portalach internetowych (informacyjnych, branżowych, społecznościowych itp.). Jeśli ponoszą opłaty za samo ich wyświetlenie kolejnym użytkownikom odwiedzającym te strony, informacje o Twojej firmie mogą oglądać zupełnie przypadkowi i kompletnie niezainteresowani nimi odbiorcy. Google również udostępnia taką opcję w swojej ofercie, ale wówczas opłata następuje dopiero po kliknięciu w taką reklamę bez względu na to, czy jest nią link tekstowy, grafika czy animacja. Taka sama zasada obowiązuje przy reklamie AdWords widocznej w wyszukiwarce. Czyli tutaj również – w przeciwieństwie do reklam kupowanych bezpośrednio na portalach i konieczności zapłacenia za samo ich wyświetlanie – nie ponosisz żadnych kosztów do momentu, w którym klient zdecyduje się kliknąć w Twój link.

Pokazuj się w odpowiednich miejscach

Reklama z wykorzystaniem narzędzi linków sponsorowanych w Google pozwala dobrać jej parametry w taki sposób, aby link, grafika lub animacja przekierowująca do Twojej strony były wyświetlane na stronach o różnej tematyce bądź na wybranych stronach, które z dużym prawdopodobieństwem odwiedzają Twoi potencjalni klienci (np. portale przemysłowe, branżowe, specjalistyczne itp.). Dzięki temu Twoja reklama, jako np. producenta hal stalowych, nie pojawi się na stronach z grami, które odwiedzają głównie gimnazjaliści. Będzie natomiast widniała na stronie skupiającej specjalistów i klientów np. z branży budowlanej.

Wybierz lokalizację Firmy i jej odbiorców

Jednym z największych walorów programu AdWords jest opcja bardzo precyzyjnego dotarcia do klienta, którego możesz sklasyfikować według kilku bardzo ważnych kryteriów. Pierwszym z nich jest słowo kluczowe, które użytkownik wpisze do wyszukiwarki. Bardzo często internauci świadomi różnorodności wyników, jakie wyświetli wyszukiwarka, sami przy wpisywaniu zapytania dodają miejsce, którym są zainteresowani. Zatem ilekroć ktoś wpisałby w wyszukiwarkę słowo „restauracja” i dopisał „Warszawa”, lokalizacja komputera lub urządzenia, z którego dokonał zapytania, zostanie pominięta przez Google traktującego priorytetowo potrzebę pytającego Klienta. W efekcie wyświetlą mu się te warszawskie restauracje, które są aktywne w programie AdWords.

Jeśli w zapytaniu internauty nie ma nazwy miasta, dzięki zasadom działania Google i/lub odpowiednim ustawieniom swojej kampanii promowanych linków, jesteś w stanie bardzo precyzyjnie określić lokalizację – państwo, województwo, miasto. Mało tego – przy działalnościach stricte lokalnych typu klub fitness – możesz wskazać tę część miasta, która mieści się w sąsiedztwie Twojej siedziby. Obszar ten zostanie określony ustalonym przez Ciebie promieniem mierzonym od lokalizacji Twojej firmy. W ten sposób reklama dotrze do Twoich precyzyjnie zlokalizowanych potencjalnych Klientów. Dla nich również oznacza to korzyść, ponieważ najczęściej chcą, aby przy poszukiwaniu wyświetlały im się firmy bliskie miejsca ich zamieszkania. W takich przypadkach powinieneś ustawić swoją kampanię w promieniu np. 5 km od miejsca, w którym się znajduje Twoja siedziba. Z jednej strony zwiększasz szanse na dotarcie do swoich bardzo prawdopodobnych Klientów, z drugiej natomiast ograniczasz niepotrzebne koszty reklamy AdWords generowane przez osoby, które z racji odległości nie skorzystałyby z Twojej oferty.

Zacznij od reklamy AdWords w wyszukiwarce Google

Jeśli Twoja firma dopiero rozpoczyna przygodę z usługami AdWords, polecam na start skoncentrowanie się na reklamach polegających na wyświetlaniu linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki. Ponieważ wyniki te są niemal w stu procentach zgodne z zapytaniem, a zatem najprawdopodobniej również z potrzebą internauty, zobaczy on Twoją reklamę jako potencjalny Klient. To z kolei pozwala ocenić skuteczność takiej kampanii na podstawie liczby kontaktów, zapytań i dokonanych dzięki nim transakcjom. Pozytywne doświadczenia będą dla Ciebie zachętą do rozpatrzenia możliwości wykorzystania kolejnych opcji i form reklamowania się w Internecie dzięki płatnym hiperłączom.

Wychodząc poza samą wyszukiwarkę, możesz m.in. rozszerzyć swoją promocję o działania wizerunkowe i remarketingowe, czyli docieranie do Klientów, którzy już byli na stronie Twojej Firmy. Możesz to zrobić poprzez np. przypomnienie o ofercie. Dostępnych opcji masz tutaj naprawdę dużo. Zasadą, którą musisz się kierować, jest pozyskiwanie nowych Klientów i budowanie z nimi relacji małymi i przemyślanymi krokami przy jednoczesnym mierzeniu efektów. Na ich bazie będziesz podejmował kolejne decyzje inwestycyjno-promocyjne.

Twoja pozycja w rankingu linków sponsorowanych

Niekiedy po wpisaniu określonego hasła, zapytania lub frazy w wyszukiwarkę, oprócz Twojej reklamy mogą się pojawić linki sponsorowane Twojej konkurencji. Wszystkich takich linków będących efektem zastosowania narzędzi AdWords może być maksymalnie 7. W przypadku branży niszowych lub branży niekomercyjnych często tych reklam nie ma w ogóle lub jest jedna. Natomiast przy dużej konkurencji utrzymującej się w Twojej branży wystąpienie ich jest bardzo prawdopodobne. Zatem najlepiej, aby Twój link widniał w górnej części wyników wyszukiwania (tuż nad wynikami organicznymi). Wskazanie takie wynika przede wszystkim z tego, kim jest współczesny internauta i jak się zachowuje. Najczęściej porusza się on po Internecie świadomie i bardzo sprawnie, ale przez to – niestety – niecierpliwie. Jego aktywność często sprowadza się do tego, że zaraz po wyświetleniu strony internetowej nie czyta on jej treści, w tym także krótkich opisów przy wynikach w wyszukiwarce. Co zatem robi? W swoisty sposób skanuje te informacje i wychwytuje wzrokiem bardzo krótkie fragmenty tekstu, które są zbieżne z jego konkretną w danym momencie potrzebą. W związku z tym Twoja reklama w postaci linku wyświetlonego na górze strony znacznie zwiększa szansę, że Klient wybierze akurat Twoją reklamę. Osiągnięcie takiego efektu może jednak być bardzo trudne i wymagać wielu starań, ponieważ znalezieniem się w tym miejscu może być zainteresowanych nawet kilkaset konkurencyjnych firm z Twojej branży.

Czy linki sponsorowane są skuteczne?

Co do efektywności AdWords, im jesteś wyżej w wynikach wyszukiwania, tym masz większe szanse, że ze 100 zapytań, które wpadną do wyszukiwarki, a w wyniku których wyświetli się Twoja reklama, kilka, kilkanaście lub więcej osób zdecyduje się na odwiedzenie Twojej witryny. Tam z kolei musisz zadbać o to, by w ciągu kilku sekund nie utracić Klienta i utwierdzić go w tym, że link, w który kliknął i który zachęcił go do wejścia był właściwym, satysfakcjonującym i wartym jego czasu i uwagi wyborem. W duży skrócie – że jesteś jego właściwym potencjalnym partnerem.

Dokąd powinny prowadzić linki sponsorowane?

Bardzo rzadko kieruje się klikających w reklamę internautów na stronę główną swojego serwisu, ponieważ zmuszałoby to ich do dalszego, zajmującego kolejne sekundy, poszukiwania tego, czego potrzebują. W ten sposób spowodowałbyś, że wielu z nich wracałoby do wyszukiwarki i odwiedzało kolejne strony. Jak już było wspomniane wcześniej – współczesny Klient jest niecierpliwy i jeśli będziesz wymuszał na nim zbyt dużo czynności, a w szczególności „prowadzenie śledztwa” na Twojej stronie w celu znalezienia informacji, po którą przyszedł, to jest bardzo prawdopodobne, że za chwilę uda się na stronę konkurencji, gdzie tę informację będzie miał podaną na przysłowiowym talerzu od pierwszego kliknięcia.

Co zatem należy zrobić? Załóżmy, że Twój znajomy sprzedaje okna, drzwi i parapety. W takim przypadku dobrze przygotowana kampania AdWords w Google powoduje, że każdorazowo gdy internauta będzie szukał parapetów, przy wyświetlonym linku reklamowym zobaczy główny adres domeny firmy. Jednak po kliknięciu zostaje on przekierowywany w to miejsce serwisu, gdzie znajdują się informacje dotyczące parapetów. W ten sposób ma pewność, że dobrze trafił, a utwierdza go w tym przekonaniu zarówno oferta parapetów, jak i dodatkowe treści z kluczowymi parametrami, np. cenami, użytymi materiałami, jakością, krajem pochodzenia czy usługą, jaka jest dostępna – np. w związku z instalowaniem parapetów. Jeśli natomiast Klient jest zainteresowany zakupem okiem, od razu po kliknięciu w reklamę AdWords jest przekierowywany do tej część serwisu, w której znajdzie informacje o oknach.

Źle przygotowana kampania AdWords – ku przestrodze

Żeby się przekonać, jak można nieświadomie diametralnie obniżyć skuteczność linków sponsorowanych, przyjrzyj się poniższemu przykładowi.
Pewien właściciel Firmy zajmującej się wynajmem wszelkiego rodzaju wózków widłowych wpadł we frustrację i nabrał przekonania, że program AdWords nie jest skuteczny w przypadku jego branży. Po rocznych doświadczeniach stwierdził, że wydając blisko 400.000 zł i nie mając odzewu z reklamy uznał, że program nie działa. Kiedy zapewniono go, że działa dokładnie tak samo, jak w innych branżach, zaczął szukać innego uzasadnienia i z niezrozumiałych powodów wmówił sobie, że na polskim rynku nie ma potencjału na jego usługi. Niestety przy swoich dociekaniach nie skorzystał z udostępnionych przez Google rewelacyjnych narzędzi diagnostycznych, dzięki którym mógłby sprawdzić,w jakim stopniu są poszukiwane jego usługi, jak często, w dodatku z uwzględnieniem lokalizacji firmy lub usług. Po skorzystaniu z tego narzędzia okazało się, że w każdym dużym mieście co miesiąc kilkaset osób szuka w Internecie usługi wynajmu wózków widłowych. Zatem Klient ten wydając olbrzymie pieniądze sprawił, że figurował w najwyższych pozycjach wyświetleń w wyszukiwarce, a internauci wchodzili do niego na stronę. Mimo to nie skutkowało to kontaktami ze strony Klientów. Istniał więc inny powód braku odzewu na jego reklamę.

Aby sprawdzić, dlaczego tak się dzieje, specjalista w zakresie reklamy AdWords, który uwzględnił fakt występowania setek zapytań w każdym mieście o wynajem wózków, odrzucił wariant, że w naszym kraju nie ma potencjału na taki rodzaj usług i postanowił prześledzić ścieżkę pokonywaną w Internecie przez potencjalnego Klienta. Okazało się, że jest on narażony na czasochłonny wysiłek intelektualny, aby utwierdzić się w przekonaniu, że Firma korzystająca z kampanii AdWords ma w ofercie to, czego on szuka.

Sytuacja wyglądała następująco: Klient siadał do komputera, wpisywał w wyszukiwarkę „wynajem wózków widłowych Rybnik”. Jego oczom ukazywał się link, który już samą treścią mówił, że chodzi o wózki widłowe i ich szeroki wybór, niestety sugerując wstępnie, że nie do końca chodzi o wynajem, lecz o sprzedaż. I tu był pierwszy punkt, z powodu którego części skuteczności kampanii Klient sam się pozbawił, a tak naprawdę pozbawiła go agencja, która mu tę kampanię przygotowała. Co więcej, na stronie docelowej nie było jasnego komunikatu, że jego Firma zajmuje się wynajmem wózków widłowych. W dodatku po kliknięciu w link w wyszukiwarce potencjalny Klient trafiał nie tyle na stronę główną, co w miejsce w serwisie, w którym witano go serdecznie i dziękowano za to, że odwiedził tę stronę, a następnie prezentowano najróżniejsze modele wózków widłowych mylnie sugerując, że Firma zajmuje się ich sprzedażą lub importem. Wprawdzie nie było podanych cen, więc ciężko było jednoznacznie to stwierdzić, natomiast nie pojawiał też się nawet jeden komunikat czy hasło, że chodzi o wynajem. Był to więc kolejny punkt, w którym Właściciel Firmy tracił atencję pewnej grupy Klientów, stwierdzających, że nie znaleźli tam tego, czego szukali.

Oprócz wymienionych, istniał jeszcze jeden problem. Nawet, jeśli z tego strumienia potencjalnych Klientów trafiających na stronę poprzez zapytanie wpisywane do wyszukiwarki jeszcze nie wszyscy stracili uwagę, nadzieję lub cierpliwość, ponieważ byli silnie zmotywowani lub zdeterminowani, rozpoczynali poszukiwania według nawigacji serwisu i miejsc, gdzie mogłyby być zamieszczone informacje dotyczące wynajmu. Do wyboru była zakładka: „O firmie”, „Produkty”, „Usługi”, „Sklep internetowy” i zakładka „Kontakt”. Ponieważ szukali wynajmu, który jest usługą, najeżdżali kursorem na tę zakładkę. Rozwinęła się lista kolejnych ponad dwudziestu zakładek, które po przestudiowaniu utwierdzały ich w przykrym przekonaniu, że nie ma wśród nich wynajmu wózków widłowych. Widać zatem, że nawet na tym etapie doświadczenia, jakim byli poddawani użytkownicy, mimo bardzo wysokich pozycji reklamy AdWords, niemal zupełnie wykluczało to pozyskanie tą ścieżką pozytywnego efektu w postaci nowych Klientów. Brnąc dalej w poszukiwaniach potencjalni Klienci dopiero po wybraniu zakładki „Produkty”, która rozwijała się do blisko 40 kolejnych zakładek, na samym jej końcu napotykali sekcję związaną z wynajmem wózków widłowych.

Jest to przykład skrajnie niewłaściwie przygotowanej kampanii, która w podobnym przypadku potrafi przynieść niemal natychmiastowy efekt. Właściciel opisywanej Firmy zdecydował się na zmianę obsługującej go agencji i podpisał umowę na realizację próbnych działań mających sprawdzić faktyczną skuteczność reklamy AdWords w jego przypadku. Przeznaczył na to kilkadziesiąt razy mniejszy budżet niż ten, który zainwestował w roku poprzednim. Nowa agencja, w ramach bardzo precyzyjnie opracowanej kampanii, przygotowała dla niego bardzo prostą stronę internetową związaną wyłącznie z usługą wynajmu. Użytkownik wpisując do wyszukiwarki informację, że interesuje go wynajem wózków widłowych, od razu widział wyświetlony link informujący, że Firma oferuje wynajem, a po kliknięciu w niego wchodził bezpośrednio na stronę, na której widniał duży napis „Wynajem wszystkich typów wózków widłowych”. W ten sposób, w ciągu kilku sekund, miał całkowitą pewność, że jest na stronie potencjalnego dostawcy takiej usługi.

W ramach okresu próbnego klient agencji wyznaczył cel, na bazie którego miał ocenić, czy współpraca z nią ma szanse przełożyć się na realne korzyści biznesowe. Celem tym było podpisanie dwóch umów w ciągu miesiąca z takimi Klientami, z którymi nigdy wcześniej jego Firma nie współpracowała. Faktyczny efekt był taki, że po niedługim czasie Klient zaczął otrzymywać zapytania niemal codziennie. Bywały tygodnie – co jest monitorowane przez agencję i samego Klienta – że udawało się podpisywać 6 takich umów. W rekordowym tygodniu udało się ich zawrzeć aż 8, co w porównaniu z wyznaczonym przez Klienta pułapem testującym w postaci podpisania 2 umów w miesiącu przeszło jego najśmielsze oczekiwania. Tak właśnie działa profesjonalnie przygotowana i umiejętnie wykorzystywana reklama AdWords.

Te wyniki dały opisywanemu Klientowi absolutną pewność, że kampania AdWords ma sens i przynosi mu bardzo wymierne korzyści. Oczywiście warunkiem jest tutaj bardzo dobre przemyślenie, a następnie skonfigurowanie tej kampanii. Jednym słowem, kampania Google AdWords jest usługą, która – tak, jak każda inna usługa na świecie – może być świadczona bardzo dobrze przez specjalistów pracujących z olbrzymim zaangażowaniem i wysokim poziomem merytorycznym, jak również może być realizowana byle jak, szybko, powierzchownie, tylko po to, by coś się wyświetlało w wyszukiwarce. W zależności od tego, przez kogo, z jaką wiedzą i doświadczeniem realizuje się działania promocyjne, takie uzyskuje się efekty marketingowe, a w konsekwencji – finansowe.

Lokalizacja, numer telefonu i linki w reklamie Google AdWords

Niekiedy pod linkami sponsorowanymi w Google pojawiają się adresy, numery telefonów lub dodatkowe linki przekierowujące użytkowników do konkretnych podstron. Ich rolą jest pomaganie użytkownikom w precyzyjnym dotarciu do interesujących ich treści jeszcze na etapie wstępnych poszukiwań. Jeśli zadbasz o to, by Twoi Klienci mogli od razu zdecydować, w które miejsce Twojego serwisu chcą się przenieść, zwiększysz częstotliwość klikania w swoje reklamy.

AdWords jest usługą, którą można świadczyć na bardzo wiele sposobów. Wciąż jest mnóstwo kampanii, które generują bardzo duże koszty dla właścicieli reklamujących się firm. Najczęściej są skonfigurowane w taki sposób, że w ustawieniach AdWords jednej kolumnie podaje się różne słowa kluczowe odpowiadające ofercie, np. „żaluzje drewniane”, „moskitiery”, „plisy”, „bramy garażowe. Do tego jest przygotowany jeden uniwersalny opis, w którym np. Klient wymienia, że wykonuje lub instaluje bramy garażowe, rolety, żaluzje, markizy. W takim przypadku, po kliknięciu w reklamę, internauta zostaje przekierowany na stronę główną, gdzie dalej sam musi na niej wyszukać tego, czym jest zainteresowany, co może się okazać uciążliwe, trudne i/lub czasochłonne.

Profesjonalnie przygotowana kampania AdWords, która jest ukierunkowana na wygodę użytkownika szukającego czegoś konkretnego w Internecie, już na etapie przygotowania bardzo precyzyjnie dzieli i różnicuje, czyli segmentuje komunikację i informację przekazywaną Klientowi. Dla kogoś, kto szuka bramy, powinno się przygotować inny tekst reklamy niż dla Klienta, który poszukuje moskitiery. Wówczas po kliknięciu w ten sam link z różnym opisem, obaj ci użytkownicy zostają przekierowani w odpowiednie dla ich potrzeb miejsca w serwisie. Co więcej, program Google AdWords daje możliwość wprowadzenia przy linku sponsorowanym bardzo wielu dodatkowych informacji, które mogą być przydatne dla potencjalnego klienta.

I znów – agencje, które świadczą tę usługę na własnym poziomie podejmują decyzję, czy zainwestować dodatkowy czas by uzupełnić np. adres, który miałby się pojawiać w wyszukiwarce, opisy parametryzujące ofertę Klienta, czy też ograniczyć się jedynie do zajmującego zaledwie kilka minut sporządzenia listy słów i wykonania jednego opisu do linku przekierowującego do strony głównej. Jeśli więc przy każdej uruchamianej przez siebie kampanii zadbasz o uzupełnienie wszystkich niezbędnych danych, znacznie podniesiesz jej efektywność.

W przypadku Google występuje pewna losowość wyświetlania informacji, która powoduje, że nie masz na to całkowitego wpływu. Możesz natomiast zwiększyć prawdopodobieństwo wyświetlania się tego, co chcesz, by było widoczne. Najważniejszym krokiem jest wspomniane wcześniej zbadanie przypadku Google występuje pewna losowość wyświetlania informacji, która powoduje, że nie masz na to całkowitego wpływu. Możesz natomiast zwiększyć prawdopodobieństwo wyświetlania się tego, co chcesz, by było widoczne. Najważniejszym krokiem jest wspomniane wcześniej zadbanie o kompletność informacji wprowadzonych na Twoim koncie AdWords. Takie zadbanie o odpowiednią jakość działań informacyjno-promocyjnych owocuje tym, że Google kierujący się przede wszystkim satysfakcją użytkownika korzystającego z jego wyszukiwarki, a konkretnie tym, czy wyświetlany wynik w maksymalnym stopniu odpowiada temu, czego szuka internauta, oceni wyżej Twoje linki. Wówczas masz większą szansę, że ich pozycja oraz kompletność wyświetlanych informacji będzie lepsza niż w przypadku reklam Twojej konkurencji.

Dobrze przygotuj swoją kampanię AdWords

Uruchomienie dobrze opracowanej kampanii powinno dawać Ci możliwie największą gwarancję, że Twoja reklama ukaże się oczom odpowiednich Klientów, a kliknięć skutkujących wejściem na stronę dokonają osoby będące potencjalnymi Klientami zainteresowanymi Twoją ofertą. Niezwykle pomocne okazuje się tutaj narzędzie Google Analytics pozwalające na zgromadzenie wielu ważnych danych o wizytach na Twojej stronie. Podpinając taką analizę do każdej kampanii, jesteś w stanie na bieżąco śledzić skalę, a przede wszystkim jakość ruchu, który na Twojej witrynie ma miejsce. Na jakość tego ruchu składa się np. „głębokość” każdej wizyty, czyli sprawdzenie, czy doprowadzany do strony Klient wykonał kolejne kliknięcia, żeby np. dowiedzieć się czegoś więcej firmie.

Innym kryterium oceny jest „zaangażowanie” Klienta. Jest to parametr, który pozwala określić, czy trafiłeś z reklamą do odpowiedniego, czyli faktycznie swojego potencjalnego Klienta. To zaangażowanie mierzy się również tym, czy jego „wycieczka” po Twojej stronie internetowej zakończyła się np. dotarciem do zakładki Kontakt. Optymalny scenariusz zakłada zatem, że Klient szukał czegoś w wyszukiwarce, zobaczył Twoją reklamę, która na tle innych reklam wydała mu się na tyle interesująca, że zdecydował się w nią kliknąć i odwiedzić stronę Twojej firmy. Kiedy już się na niej znalazł, na tyle potrafiłeś go przekonać do swojej oferty, że przeszedł do zakładki Kontakt co z kolei poskutkuje tym, że za chwilę do Ciebie napisze lub wykona telefon, np. żeby dopytać o szczegóły, złożyć zamówienie, wynegocjować lepszą cenę albo w ogóle ją poznać.

Dzięki narzędziom Google Analytics możesz śledzić na bieżąco powyższe statystyki i na ich bazie wprowadzać pewne modyfikacje w kampanii. Dzięki mieszance cierpliwości, wytrwałości i swoistej pokory, już po kilku tygodniach takich działań, kiedy już zbierzesz odpowiednio dużo danych do porównania okazuje się, że jedno sformułowanie, na które sam zapewne byś nie wpadł, doprowadza na Twoją stronę strumień bardzo wartościowych Klientów, oglądających po kilka zakładek, spędzających na stronie kilka minut i kończących swoje wizyty kliknięciem w zakładkę Kontakt lub wypełniających przygotowany na stronie formularz kontaktowy. Jeśli jesteś w stanie dokładne obejrzeć, ile osób się tak zachowało w odniesieniu do określonego słowa kluczowego, a w przypadku drugiego, nawet podobnie brzmiącego, dokonało jedynie wejścia i szybkiego wyjścia, możesz w szybki i łatwy sposób dokonać optymalizacji swoich kampanii. Na przykład poprzez odpowiednią modyfikację ich ustawień lub wprowadzenie niekiedy niewielkich, ale bardzo istotnych zmian w wyglądzie i/lub funkcjonalności swojej strony internetowej po to, żeby z każdym kolejnym tygodniem uzyskiwać coraz lepsze efekty.

Grafika: Freepik

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *