Jak sprawdzić responsywność strony? 3 narzędzia – wiarygodne i za darmo!

Responsywne strony internetowe
Avatar

Już dawno minęły czasy, kiedy WWW przeglądało się głównie na monitorze stacjonarnego komputera. Dziś dominującym urządzeniem, przy pomocy którego przeglądamy Internet, jest smartfon. Dlatego między innymi responsywność stron jest obecnie tak istotna. Co to takiego i jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

Responsywna strona WWW jest zaprojektowana w taki sposób, że automatycznie dostosowuje się ona do ekranu, na jakim jest wyświetlana. Zatem niezależnie od jego rozmiarów i rozdzielczości, strona wygląda dobrze. Jest dostępna, czytelna, przejrzysta i przyjazna w serwowaniu treści oraz nawigacji – zarówno wtedy, kiedy korzysta się z niej na laptopie, tablecie, smartfonie, jak i na przykład ogląda się ją na ekranie telewizora 4K. Strona stworzona jako RWD (Responsive Web Design) jest więc uniwersalna i wygodna do przeglądania, a do tego dobrze się pozycjonuje, osiągając lepsze miejsca w rankingu w Google.

Responsywna strona www na różnych urządzeniach
Strona responsywna, dostosowująca swój wygląd (wielkość i układ elementów) do różnych ekranów i rozdzielczości obrazu.

Responsywność strony – jak to sprawdzić?

Jeśli chcemy się dowiedzieć, czy nasza strona jest dobrze zaprojektowana, zgodna z obecnymi standardami, a zatem czy jest responsywna, można ją oczywiście po prostu obejrzeć na różnych urządzeniach. To najprostsza, aczkolwiek dość pracochłonna metoda. Poza tym, nie zawsze mamy akurat łatwy dostęp do tych urządzeń, a jeśli stron do sprawdzenia jest więcej, działanie takie przestaje być zwyczajnie optymalne. Lepiej wtedy skorzystać z jednego z bardzo wielu narzędzi dostępnych online i za darmo.

Strona responsywna czy nie – narzędzia

Szybki test serwisu wykonany w Internecie przy pomocy wybranych (bardzo prostych w obsłudze) narzędzi daje odpowiedź na to pytanie. Oto kilka przykładowych sposobów sprawdzania responsywności strony WWW…

Test Mobile Friendly

Narzędzie Google - Test Mobile Friendly
Widok strony głównej narzędzia Google – Test Mobile Friendly testuje przystosowanie serwisu do urządzeń mobilnych.

Wiarygodny test optymalizacji mobilnej można wykonać, korzystając ze sprawdzonego narzędzia googlowego. Wystarczy podać adres weryfikowanej strony, by otrzymać „od Google” informację, czy dany serwis jest przyjazny dla użytkowników korzystających z tej witryny przy pomocy urządzeń mobilnych.

Wynik z testu w narzędziu Test Mobile Friendly
Widok wyniku przykładowego testu optymalizacji mobilnej strony, wykonanego przy pomocy narzędzia Test Mobile Friendly.

Poza jasnym komunikatem na temat tego, czy sprawdzana strona jest dostosowana do wyświetlania jej na komórkach i smartfonach, dostajemy także „wynik graficzny”, dzięki któremu od razu widać, jak dany serwis widoczny jest na ekranie telefonu. Jeżeli strona nie jest responsywna, nie jest poprawnie zaprojektowana, zawiera błędy, zasoby, które się nie wyświetlają lub zbyt długo ładują i tym podobne, otrzymujemy listę problemów (wiadomo zatem od razu, co jest do poprawy) i widzimy na obrazku, na czym polega niepoprawność wyświetlania się tego serwisu na urządzeniu mobilnym.

Poniżej przykład strony, która poprawnie wygląda na ekranie komputera, ale nie jest przyjazna percepcyjnie dla użytkowników urządzeń mobilnych…

SEOptimer

Strona główna narzędzia SEOptimer, dzięki któremu można sprawdzić między innymi responsywność strony internetowej.

Innym narzędziem, za pomocą którego możemy ocenić responsywność wybranej strony jest SEOptimer. Jego obsługa nie jest skomplikowana. Podobnie jak w poprzednim przypadku, wystarczy tylko podać adres sprawdzanego serwisu WWW. W wyniku analizy otrzymujemy obrazy tego, jak testowana strona wygląda na ekranach smartfonów i tabletów.

Wynik testu responsywności w SEOptimizer
Przykładowy wynik testu responsywności strony wykonanego przy pomocy narzędzia SEOptimer.

W ramach testowania serwisu tym narzędziem, dostaje się znacznie więcej przydatnych informacji o stronie, które mogą pomóc w jej zoptymalizowaniu.

Google Chrome – narzędzia dla deweloperów

Google Chrome - narzędzie dla deweloperów
Uruchamianie narzędzi dla deweloperów w przeglądarce Google Chrome.

Sprawdzanie responsywności (i wielu innych cech) strony dostępne jest także w przeglądarce Google Chrome, za pomocą wbudowanych w nią narzędzi dla programistów. Dodatek ten uruchamia się tak, jak prezentuje to powyższy zrzut ekranu lub po prostu poprzez użycie klawisza funkcyjnego F12. Jeśli chcemy sprawdzić wybrany serwis, najlepiej wejść na jego stronę główną za pomocą przeglądarki Chrome i wtedy uruchomić narzędzia deweloperskie. Tam jedną z opcji jest właśnie „podejrzenie” wyglądu strony – nie tylko po prostu na ekranie smartfona czy tabletu, ale wręcz na ekranach różnych modeli smartfonów i tabletów – i „przeklikanie” jej w wybranym wyglądzie.

Emulator urządzeń mobilnych - Google Chrome
Google Chrome (narzędzia deweloperskie) – wybór urządzenia do emulowania, aby sprawdzić responsywność strony.
Emulator strony responsywnej dla iPhone 6
Przykładowy wygląd responsywnej strony na ekranie iPhone 6, 7, 8, sprawdzany przy pomocy narzędzi deweloperskich Google Chrome.

Dlaczego responsywność strony jest tak istotna?

Strony RWD są obecnie standardem w zasadzie obowiązkowym. Trudno dziś – w obliczu tego, że większość ruchu internetowego w Polsce i na świecie pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych – nie mieć serwisu zbudowanego w technologii RWD. Bez tego łatwo wylądować gdzieś „na peryferiach Internetu”…

Poza tym, strony responsywne są po prostu wygodnym rozwiązaniem. Kiedyś trzeba było projektować serwisy osobno na potrzeby desktopu i osobno (mocno okrojone graficznie i tekstowo strony) na potrzeby „małych ekranów”. Serwisy różniły się zawartością i adresem URL. Teraz przygotowuje się jedną – uniwersalną, „skalowalną” stronę, dostępną na wszystkich urządzeniach pod takim samym adresem, zachowującą taką samą strukturę linków, oferującą (i na telefonie i na laptopie) to samo, jeśli chodzi o treść. Łatwo takim serwisem zarządzać, aktualizować go, pozycjonować i promować, a wszystko to generuje wtedy także mniejsze koszty.

Strony responsywne są również bardziej użyteczne z punktu widzenia użytkownika mobilnego, który chętniej korzysta z takiego serwisu, dłużej pozostaje na jego podstronach i łatwiej „konwertuje”, czyli wykonuje taką czynność, na której nam najbardziej zależy (zakup online, zapis na newsletter lub inne).

I na koniec jeszcze jeden – chyba najważniejszy w kontekście biznesowym powód – strona responsywna ma szanse na lepsze pozycje w Google. Dlaczego? Ponieważ wyszukiwarka w odpowiedzi na zmiany sposobu penetrowania sieci i przewagę ruchu mobilnego w Internecie zmieniła zasady katalogowania jego zasobów. Wprowadzono tak zwany Mobile-First Index. Oznacza to, że Google indeksuje strony i nadaje im określoną wartość, generując ranking w wynikach wyszukiwania, nie (jak było to wcześniej) przede wszystkim na podstawie ich wersji desktopowej, ale bazując na mobilnej. Jeżeli nie mamy mobilnej wersji strony, indeksowana będzie wciąż jej wersja desktopowa, jednak może to znacząco utrudnić działania SEO i obniżać pozycję serwisu w Google. Strona przyjazna urządzeniom mobilnym natomiast ułatwi osiąganie wyższych pozycji w wyszukiwarce.

Twoja strona nie jest responsywna?
Potrzebujesz pomocy w dostosowaniu jej do Mobile-First Index?

Skontaktuj się z nami >>

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 3.8 / 5. Liczba głosów: 5


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *