Proste metody, darmowe narzędzia oraz aplikacje zaawansowane do pogłębionej analizy konkurencji i jej fraz kluczowych. Sprawdź, do czego może się przydać planer słów kluczowych Google, dlaczego warto pozycjonować się na frazy konkurencji i jak jej monitorowanie pomaga w doborze słów kluczowych…
Avatar

Dobieranie słów jest nie lada sztuką – nie tylko wśród mówców, pisarzy czy copywriterów, ale także wśród pozycjonerów. Specjaliści SEO, dzięki którym serwisy konkurują ze sobą w rankingach wyszukiwarek internetowych, od tego właśnie zaczynają pozycjonowanie strony w Google – od właściwego doboru słów kluczowych. Jednym z istotnych elementów tego procesu jest analiza konkurencji i „podejrzenie” jej fraz kluczowych. Do czego to potrzebne i jak to można zrobić?

Słowa i frazy, na które pozycjonuje się konkurencja, to przede wszystkim źródło inspiracji i swoisty test. Jeśli o czymś zapomnieliśmy, nie pomyśleliśmy, coś przegapiliśmy, opracowując własną listę słów kluczowych, mamy szansę to uzupełnić. Analiza konkurencji zrobiona pod kątem fraz kluczowych (szczególnie, jeśli potraktujemy ją dość szeroko i przyjrzymy się większej liczbie serwisów) pokaże nam także rynkowe trendy i wskaże niezagospodarowane jeszcze nisze, które być może uda nam się wypełnić. Jeśli wiemy, na jakim doborze słów kluczowych bazuje nasza konkurencja w swoich działaniach e-marketingowych (SEO, SEM, CM) i jakie osiąga w związku z tym efekty, możemy lepiej ocenić swoje bieżące szanse i dzięki temu precyzyjnie zaplanować strategię pozycjonowania na frazy, które nas interesują najbardziej. W końcu w każdym wyścigu, także w tym o pierwsze miejsca w Google, lepiej wiedzieć z kim się ścigamy i o co gramy, czyli na których słowach kluczowych najbardziej zależy konkurencji.

Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji

Jest na to kilka sposobów. Im głębsza ma być analiza konkurencji, im bardziej konkurencyjna pod kątem SEO jest dana branża, im bardziej profesjonalna analiza fraz kluczowych ma powstać, tym bardziej skomplikowanych i zaawansowanych narzędzi używamy…

EMPIRYCZNIE… CZYLI OD SŁOWA DO SŁOWA

Kiedy już mamy rzetelnie przygotowane zestawienie konkurencyjnych stron internetowych (serwisy firmowe, blogi czy inne portale), warto (a w zasadzie trzeba) je odwiedzić i możliwie dokładnie przejrzeć (i oczywiście przeczytać). To można zrobić bez pomocy narzędzi i specjalistycznej wiedzy SEO.

Jeżeli witryny są niezbyt rozbudowane i jest ich niewiele, czasami to wystarcza. Można bowiem rozpoznać, kiedy strona jest pozycjonowana na określone słowa czy frazy. Powtarzają się one wówczas w nagłówkach (H1, H2…), pojawiają się w pierwszych akapitach tekstu, w menu, a także w tytule strony. Bywają też specjalnie wyróżniane formatowaniem (na przykład pogrubienie czy kursywa, wyliczenia etc.) i linkowane.

W taki oto sposób – od słowa do słowa – szukając tych kluczowych, mamy szansę ocenić również przy okazji (i być może zainspirować się) jakość treści na konkurencyjnych stronach. A jest to dziś, w erze content marketingu i coraz większych możliwości Google w zakresie „semantycznego wyszukiwania”, niezwykle istotne i może stanowić o poważnej przewadze konkurencyjnej w Internecie.

Przeglądanie kodu źródłowego strony w celu sprawdzenia meta tagów.

Aby zobaczyć ten fragment kodu strony, wystarczy (na przykład w przeglądarce Google Chrome) otworzyć konkurencyjny serwis i prawym przyciskiem myszy wybrać opcję Zbadaj (w innych przeglądarkach może to być opcja Pokaż źródło). W ten sposób „zaglądamy do środka”, by tam wśród wielu znaczników (za pomocą zwykłego przeszukiwania dokumentu tekstowego) odnaleźć to, co zawarte jest pomiędzy <head> i </head>. Sprawdzamy, jak wygląda title strony, jej description i przypisane do niej keywords (choć te ostatnie mają już niewielkie znaczenie, twórcy stron zwykle wypełniają tę sekcję kodu). I już co nieco wiemy

POMOCNY JEST TEŻ PLANER SŁÓW KLUCZOWYCH

Keyword Planner Google, czyli wyszukiwarka słów kluczowych, pomaga dobrać właściwe frazy na potrzeby własnych kampanii Google Ads, ale można wykorzystać ją również oczywiście do analizy konkurencji pod kątem fraz, na które ta się pozycjonuje.

Planer słów kluczowych Google oferuje opcję szybkiego przeanalizowania dowolnej witryny, „wyciągając” z niej niejako te słowa, które są w jej przypadku najistotniejsze i podpowiadając takie, które mogą je ewentualnie uzupełnić (o popularne w Google zapytania, poprzez które łatwo docierać do tego, co proponowane jest na stronie). Wystarczy, że zalogujemy się do narzędzia i podamy URL interesującego nas serwisu (Poznaj nowe słowa kluczowe >> Zacznij od witryny >> Wpisz domenę lub stronę, by znaleźć słowa kluczowe).

Planer słów kluczowych Google – narzędzie podpowiadające frazy kluczowe do reklamy oraz działań SEO.

Korzystanie z googlowego planera jest w zasadzie bezpłatne (po rejestracji), choć jeśli na danym koncie nie jest prowadzona akurat żadna kampania reklamowa (Google Ads), jego funkcjonalność jest niestety nieco okrojona.

UBERSUGGEST – RZUT OKA NA KONKURENCJĘ

Darmowym i dość prostym w obsłudze narzędziem online do sprawdzenia słów kluczowych konkurencji jest także Ubersuggest. Wchodzimy na jego stronę, wpisujemy adres interesującej nas witryny internetowej, wybieramy język i kraj, po czym klikamy w przycisk SEARCH lub po prostu naciskamy na klawiaturze ENTER… i już. Mamy przed oczami szybką analizę wybranego serwisu pod kątem fraz kluczowych i nie tylko.

Darmowe narzędzie online przydatne przy analizie konkurencji i doborze słów kluczowych.

Dowiadujemy się na przykład, które z podstron konkurencyjnego dla nas serwisu generują lub mają potencjał do wygenerowania największego ruchu organicznego. Każdej z nich można się przyjrzeć z osobna, aby sprawdzić, jakie frazy kluczowe się za nią kryją, ile razy w miesiącu są one wyszukiwane w Google, na której pozycji strona naszej konkurencji w takim wyszukiwaniu się znajduje, a także… jaki jest stopień trudności wypozycjonowania się na dane słowo czy frazę.

Ubersuggest – wstępna analiza wybranego serwisu.
Ubersuggest – widok po kliknięciu „View All”.

Przechodząc do sekcji Keywords, zobaczymy natomiast zestawienie słów kluczowych dla analizowanej witryny…

Sekcja „Keywords” w analizie wybranego serwisu za pomocą Ubersuggest.

Co z niego wynika? Wiemy dla przykładu, że „podglądany” przez nas serwis jest dobrze wypozycjonowany na frazę „pozycjonowanie organiczne” (drugie miejsce w rankingu Google), która cieszy się „zauważalną” popularnością (wyszukiwana jest bowiem 260 razy w miesiącu), co daje szansę na jakieś 42 wizyty na stronie w tym czasie. Trudność pozycjonowania się na takie słowo kluczowe na poziomie 33 pokazuje, że może nam być niełatwo dogonić w tym akurat punkcie konkurencję.

Analizując w taki sposób frazę po frazie, możemy zyskać pełniejszy obraz sytuacji i szukać swoich szans w obszarach niewykorzystanych jeszcze przez serwis czy serwisy konkurencyjne. Warto zajrzeć także do Keyword Ideas oraz Content Ideas, gdzie znajdziemy propozycje fraz i tematów do rozważenia w kontekście rozwijania serwisu i działań SEO oraz CM.

SEMSTORM – MONITORING I ANALIZA KONKURENCJI

Doskonałym (i o wiele bardziej zaawansowanym) narzędziem do analizowania poczynań konkurencji w zakresie pozycjonowania jest SEMSTORM. Niestety, akurat opcja monitorowania i analizy fraz kluczowych serwisów konkurencyjnych jest dostępna tylko w płatnej wersji tej aplikacji.

Analiza konkurencji za pomocą płatnego narzędzia SEMSTORM.

Można tu sprawdzić, z kim tak naprawdę rywalizuje się w wynikach wyszukiwania Google (bo w końcu konkurencja biznesowa nie zawsze jest tym samym, co konkurencja w rankingu wyszukiwarki), dowiedzieć się, na jakie frazy kluczowe stawiają serwisy konkurencyjne, na które słowa pojawiają się wysoko, a na które nie (choć powinny). SEMSTORM zwraca naszą uwagę na rzeczywistych rywali (na podstawie wspólnych słów kluczowych), ale także na potencjalnych (dopiero „rosnących w wyszukiwarce”) konkurentów.

Co najlepsze, możemy także wygenerować sobie raport, w którym nasza witryna będzie rzetelnie porównana z innymi pod kątem mocnych i słabych stron w kontekście SEO. Jak na tacy dostajemy informację, w czym jesteśmy lepsi (frazy na które jesteśmy wysoko w Google), a w czym daleko nam do konkurencji (frazy, na które jesteśmy nisko w Google, a konkurencja zajmuje wysokie pozycje). Więcej o tym >>

SENUTO – ROZBUDOWANE NARZĘDZIE DO ANALIZY SEO

Równie ciekawym i skutecznym narzędziem do profesjonalnej analizy konkurencji w zakresie SEO jest SENUTO. Podobnie jak SEMSTORM, także ta aplikacja ma wiele przydatnych funkcji i używana jest głównie przez agencje i specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych. Moduł do „prześwietlenia konkurencji” prezentuje się bardzo interesująco…

SENUTO – rozbudowane narzędzie dla pozycjonerów z modułem do analizy konkurencji pod kątem fraz kluczowych.

SENUTO wskazuje nam konkurencyjne serwisy, podaje liczbę słów kluczowych, na które się one pozycjonują, listuje wspólne frazy kluczowe, porównuje rywali pod kątem obecności w wynikach wyszukiwania Google, a także „SEOwego potencjału”. Pozwala przyjrzeć się nie tylko zestawieniu serwisów konkurencyjnych, ale również zestawieniu, które uwzględnia całą interesującą nas branżę. Uzyskiwane tu informacje to prawdziwa skarbnica wiedzy, na bazie której można stworzyć dla swojego serwisu optymalną strategię działań SEO, choć… oczywiście nie zrobi tego każdy, a jedynie doświadczony specjalista, który z tej wiedzy wyciągnie odpowiednie wnioski i przełoży je na właściwy plan działania.

***

To – rzecz jasna – nie wyczerpuje listy możliwości sprawdzania słów kluczowych konkurencji. Mamy tu zaledwie kilka przykładów, spośród których pierwsze w kolejności opcje wykorzystywane są zazwyczaj amatorsko – na własne potrzeby, dwie ostatnie natomiast profesjonalnie. Z Ubersuggest może skorzystać praktycznie każdy. Nie potrzeba do tego specjalistycznego przygotowania ani wnoszenia żadnych opłat. SEMSTORM I SENUTO za to wymagają pewnych inwestycji finansowych i są to na tyle „potężne” narzędzia, że do amatorskiej analizy konkurencji pod kątem fraz i pozycjonowania, czy dla osób początkujących w temacie, jest to z pewnością za dużo…

Jeśli interesuje cię szeroka, pogłębiona analiza serwisów, z którymi konkuruje w Internecie twoja firma oraz stworzenie strategii SEO dla twojej marki, zapraszamy do nas na kawę. Pogadamy o tym 🙂

Wypełnij brief

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 3.7 / 5. Liczba głosów: 3


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *