Jak utrzymać biznes w dobie koronawirusa?
Ewa Olczak

A.D. MMXX – rok pod znakiem SARS-CoV-2

Początek roku nie zaczął się najlepiej. Odczuliśmy efekt motyla w realu – w grudniu Chińczyk zjadł zakażonego nietoperza, w marcu w Polsce brakuje papieru toaletowego… Cóż, producenci tego ostatniego akcesorium, jako jedni z nielicznych w tej chwili, mogą spać w miarę spokojnie (ale nadal czujnie). Reszta mierzy się z pytaniem: Co TERAZ zrobić (lub nie robić), żeby przetrwać?

koronawirus puste półki sklepowe

Jeszcze w styczniu w ogóle nie spodziewaliśmy się, że za parę miesięcy COVID-19 do nas dotrze i sprawi, że miasta, biura i sklepowe półki będą świeciły pustkami. Niestety nikt nie wie, jak długo taka sytuacja potrwa.

Większość biznesów obawia się o swoją przyszłość. Eksperci przewidują, że recesja czeka niemalże wszystkie branże. Przedsiębiorcy zastanawiają się, czy powinni zamrozić działania marketingowe na najbliższe tygodnie, czy może mądrze rozdysponować budżet i lokować koszty tam, gdzie reklama ma szansę wyciągnąć firmę z problemów finansowych.

Rząd w odpowiedzi przygotował dla nich wsparcie w postaci „tarczy antykryzysowej”. Ponad 200 mld zł… A do prima aprilis jeszcze ponad tydzień… Ok. Nie bądźmy aż tak wymagający. Poza tym jeszcze wiele może się zmienić. Aktualne rządowe informacje dla przedsiębiorców znajdziesz tutaj.

Wszystko wskazuje na to, że musimy o siebie zatroszczyć się sami. Szukamy oszczędności i pomysłów „jak przetrwać”. Poniżej kilka podpowiedzi, które pomogą Ci, mam nadzieję, podjąć właściwą decyzję.

Żadnych gwałtownych ruchów!

Weź głęboki oddech i nie panikuj. Przygotuj plan awaryjny… – najlepiej taki na kolejne tygodnie i miesiące.

Zastanów się, jaki jest najgorszy możliwy scenariusz. Oblicz, jakie jest ryzyko oraz opracuj działania, które możesz wdrożyć już teraz, aby ograniczyć straty finansowe, a może nawet uchronić się przed upadkiem. Biznesowo, każde przedsiębiorstwo jest inne. Nie ma jednego scenariusza dla każdego.

don't panic - koronawirus

Jak wykorzystać marketing, aby wyjść z „koronakryzysu” obronną ręką? 

Co z marketingiem? Ciąć koszty? Utrzymać jako działanie must have? A może jedno i drugie?

Życie poza Internetem niemalże stanęło, ale świat online ma się dobrze jak nigdy dotąd. Dlatego właśnie tam powinniśmy przenieść swoje działania marketingowe. Mało tego, część z nas doceni przewagę zakupów internetowych w dobie kryzysu i te nawyki zostaną z nami na długo po tym, jak wszystko wróci do normy. Moja rada? Skup się na działaniach w digital’u.

Czy warto teraz inwestować w kampanie Google Ads?

Im szybciej przemyślisz i zmienisz swoją strategię mediową, tym szybciej ograniczysz straty, a nawet zbudujesz przewagę konkurencyjną. Zastanów się, kiedy ludzie korzystają z Google? A no między innymi wtedy, kiedy mają potrzeby i szukają pomysłów na ich realizację. Czemu zatem nie wyświetlić linku do Twojej strony osobie, która akurat poszukuje czegoś, co masz w ofercie? Jeśli tylko Twoja firma, pomimo okoliczności, działa i jesteś w stanie dowieźć klientowi to, na co się umawiacie, to czemu nie.

Opracuj najlepszą możliwą strategię dla Twojego biznesu. Pamiętaj, że konkurencja może podjąć nieprzemyślane, emocjonalne decyzje, wycofując środki z Google Ads. Wtedy od razu jesteś na wygranej pozycji. Zyskujesz na widoczności, do tego przeważnie przy niższych kosztach. Kampanie Google Ads to fantastyczne narzędzie, dzięki któremu możesz reagować na zmieniającą się sytuację na bieżąco.

Jeśli z racjonalnych powodów chcesz ograniczyć wydatki na reklamę, może warto wstrzymać czasowo działania w sieci reklamowej, ale zamiast tego skoncentrować się na wyszukiwarce? Możesz przygotować reklamy odpowiadające na potrzeby w dobie walki z koronawirusem. Daj ludziom informację, że działasz. Że obsługujesz zamówienia zdalnie. Że możesz dostarczyć produkty kurierem. Ograniczysz wtedy straty związane z przestojem firmy.

Pamiętaj, że teraz ludzie z dużo większą intensywnością konsumują Internet. Są na portalach informacyjnych, plotkarskich, tematycznych, branżowych. To może być najlepszy moment na budowanie świadomości marki i prezentację swojej oferty do szerokiego grona. Firmy, które inwestują w brand, powinny wykorzystać ten czas na aktywne kampanie.

SEO i pozycjonowanie – co z tym zrobić?

To obecnie inwestycja, którą za wszelką cenę powinieneś utrzymać, a nawet wzmocnić.

Jeśli Twoja firma nie świadczy teraz usług, wykorzystaj ten czas na zbudowanie dobrego zaplecza. Dobrze przygotowana strategia SEO przyniesie korzyści, kiedy to wszystko się skończy (a skończy się na pewno, tylko nie wiemy kiedy). Więcej o tym, dlaczego rezygnacja z SEO to najgorszy w tej chwili pomysł, przeczytasz tutaj. Nasza SEO specjalistka podzieliła się racjonalnymi argumentami.

Strona www – wcześniej nie miałeś czasu, by się o nią zatroszczyć? Teraz już nie masz wymówki!

Bardzo często strona www to narzędzie, na które poświęcamy najmniej uwagi. Może teraz właśnie nadszedł czas, aby się nią zająć? Jeśli Twój serwis jest w miarę nowy, zadbaj o jego rozwój. Jeśli natomiast nie spełnia dzisiejszych wymogów, przygotuj nowy tymczasowy landing page a następnie cały, porządny serwis dla swoich klientów. Taki, który jest przygotowany pod mobile, szybko się ładuje i prezentuje korzyści ze współpracy z Twoją firmą. 

Dobra strona internetowa nie wyprodukuje  się w 2 tygodnie. Potrzebne jest nie tylko zaangażowanie agencji i web developerów, ale też Twoje, aby wypełnić ją odpowiednią zawartością. Content, którym dzielisz się z Twoimi odbiorcami, powinien być dopasowany do ich potrzeb i wyróżniać się na tle konkurencji. Jeśli zaprojektujesz takie działania odpowiednio pod Buyers Journey (cykl zakupowy klienta), to zwiększysz swoje szanse na konwersję, a najlepsze w tym wszystkim jest to, że content marketing to jedna ze skutecznych strategii inbound marketingu – sprawia, że klient przychodzi do Ciebie sam, bo dostaje to, czego chce.

Skontaktuj się z nami jeśli zdecydujesz, że to jest dobry moment na taką inwestycję. Budujemy nie tylko strony www, ale i wspieramy naszych klientów w strategii content marketingowej i produkcji contentu na ich strony.

Czy Facebook i Instagram to teraz dobry kierunek?

To dobry moment, aby pokazać klientom siłę swojej firmy. Serio. Jeśli dobrze zbudujesz strategię na Social Media, możesz wiele zyskać. Możesz pokazać, że Twój biznes działa i pozostać w kontakcie ze swoimi klientami. Daj przykład, jak powinno się działać w czasie pandemii. Pokaż, że pracujecie zdalnie i jesteście gotowi na różne sytuacje.

Facebook wychodzi naprzeciw kryzysowi. Mark Zuckerberg zapowiedział granty w wysokości 100 mln $ dla 30 000 reklamodawców w 30 krajach. Nie są znane jeszcze szczegóły tych dotacji, warto jednak śledzić rozwój sytuacji tutaj.

Pomyśl nad zmianami w funkcjonowaniu biznesu

Zobacz, jak z obecną sytuacją poradziła sobie branża gastro. Wizja zamkniętych lokali w najlepszym dla restauratorów sezonie „ogródkowym”  sprawiła, że zaczęli otwierać się na nowe rozwiązania i szukać możliwości prowadzenia biznesu w trybie, którego wcześniej nie brali pod uwagę. Ci, którzy mają taką możliwość, po prostu przenieśli obsługę klienta w lokalu na dostawę jedzenia do domu. Kreatywnie działają też inni: kluby fitness prowadzą zajęcia przez komunikatory video, muzea udostępniają zwiedzanie online. Da się? Jasne. Wystarczy pomysł i chęci.

Poinformuj klientów o zmianach w funkcjonowaniu Twojej firmy na wizytówce Google

Gdy już zdecydujesz, jak Twoja firma będzie pracować w najbliższym czasie, poinformuj o tym swoich klientów, którzy szukają jej w Google:

  • wprowadź nowe godziny pracy w Google Moja Firma;
  • zmień opis, na taki, który poinformuje, w jakiej formie działacie. Jeśli bez zmian, również o tym napisz; 
  • poinformuj klientów o tym, co się dzieje w firmie za pomocą nowych wpisów;
  • upewnij się, że numer telefonu jest aktualny (na stronie www również).

Wiele jeszcze przed nami. Dlatego nie popadamy w rozpacz, tylko zakasujemy rękawy i bierzemy się do pracy. Pandemia minie. Chiny już wracają do normalności (podobno). Bądźmy gotowi na kolejne miesiące i lata po koronkowej epidemii. 

Jeśli potrzebujesz pomocy w działaniach marketingowych w digitalu, skontaktuj się z nami. Pomożemy!

A dzisiaj myjemy rączki i unikamy skupisk i podróży komunikacją miejską… 

Dużo zdrowia, cierpliwości i wytrwałości, Kochani. 


Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4.5 / 5. Liczba głosów: 16