Avatar

Jak najszybciej! Prawie połowa Polaków korzysta z Facebooka, a wśród 17 mln jego użytkowników z pewnością są Twoi odbiorcy. Obecność w najpopularniejszym serwisie społecznościowym to szansa dla firmy, zatem… Załóż fanpage na fb i rozwijaj swój biznes.

Założenie strony firmowej na Facebooku jest proste. „Zabawa” zaczyna się później. Ten etap wymaga dobrze przemyślanej strategii, która   tchnie życie w facebookową stronę Twojej marki i zmonetyzuje dla Ciebie działania społecznościowe. Być może będziesz potrzebował  w tej kwestii wsparcia profesjonalistów, ale z założeniem fanpage’a na pewno poradzisz sobie sam.

Jak założyć fanpage na fb – krok po kroku

Na początek słowo wyjaśnienia, bo kwestia ta niekiedy budzi wątpliwości – fanpage to nie to samo, co profil na Facebooku. W dużym uproszczeniu rzecz ujmując, profil posiada/zakłada osoba prywatna, a strony na fb są przeznaczone dla brandów, przedsiębiorstw, instytucji, organizacji, osób publicznych etc. Każdy, kto ma swoje konto (profil) na Facebooku może utworzyć stronę (fanpage) i/lub nią zarządzać, ale po kolei…

REJESTRACJA / LOGOWANIE

Jeśli jakimś cudem nie jesteś jeszcze użytkownikiem Facebooka, zarejestruj się najpierw w serwisie (procedura jest prosta, a twórcy fb cały czas „prowadzą przy tym za rękę”). Jeżeli jesteś już zarejestrowanym użytkownikiem, wejdź po prostu na facebook.pl i się zaloguj.

Widok strony Rejestracji na fb z rubrykami do wypełnienia

TWORZENIE STRONY

Wybierając (po zalogowaniu się) z górnego menu Facebooka opcję Utwórz > Strona lub po prostu wchodząc na facebook.com/pages/creation, rozpoczynasz proces tworzenia fanpage’a i podejmujesz pierwszą co do niego decyzję – firma lub marka albo społeczność lub osoba publiczna…

Strona fb wyświetlająca się w procesie tworzenia fanpage’a – wybór rodzaju działalności

Musisz określić na tym etapie, dla jakiego rodzaju działalności stronę tworzysz. Nieco inaczej bowiem wygląda i funkcjonuje fanpage firmy usługowej czy produkcyjnej, inaczej strona organizacji charytatywnej albo np. „konto” celebryty, artysty, polityka czy popularnej blogerki. Dla celów komercyjnych zazwyczaj wybiera się opcję pierwszą, klikając w przycisk Rozpocznij, a następnie…

NAZWA I KATEGORIA

Następnie podajesz nazwę tworzonej właśnie strony i wybierasz dla niej odpowiednią kategorię (branżę). W przypadku firmowych stron facebookowych fanpage nazywa się zwykle tak samo, jak firma. Jeśli powstaje strona produktu, sprawa też jest raczej oczywista. Wybór kategorii ułatwia z kolei sam Facebook. Wystarczy zacząć wpisywać nazwę branży lub jakiekolwiek określenie związane z Twoją działalnością czy marką, aby otrzymać odpowiednie sugestie do wykorzystania. W tym momencie decydujesz się tylko na jedną kategorię, ale później, w trakcie konfiguracji strony, można dopisać jeszcze dwie kolejne.

Proces tworzenia strony firmowej na Facebooku – karta Utwórz stronę

DANE ADRESOWE

Kiedy Nazwa stronyKategoria będą już wpisane w odpowiednie pola, Facebook zapyta cię jeszcze o adres i telefon do firmy. Po podaniu tych informacji, kliknij przycisk Kontynuuj i zaczekaj chwilę…

NO I… MASZ TO!

Twój fanpage został właśnie utworzony, jednak jest… mocno niedoskonały. Trzeba go wypełnić treścią, dodać zdjęcia, filmy, wzbogacić o wybrane opcje, interakcje, ustawić wiele elementów związanych z funkcjami społecznościowymi, zabezpieczenia, zdecydować się na optymalny szablon strony, układ kart i zakładek etc.

Widok na świeżo utworzony fanpage – bez treści, zdjęć, filmów i innych elementów

Fanpage – wstępna konfiguracja i ustawienia

ZDJĘCIA / GRAFIKI

Jedną z pierwszych czynności przy „formatowaniu” strony firmowej na Facebooku jest wybranie i wstawienie na fanpage grafiki/zdjęcia profilowego i tego w tle strony. Ich optymalną rozdzielczość oraz format podpowiada Ci Facebook.

Pierwszy wybór wydaje się dość oczywisty w przypadku brandu – logo firmy czy marki pasuje tu świetnie – szczególnie, jeśli „zamyka się w kwadracie”. Jeżeli nie, trzeba nad nim trochę popracować lub – powiedzmy – wykorzystać tylko jakiś charakterystyczny fragment. Profilowe zdjęcie strony nie może być nieczytelne. Użytkownicy zwykle widzą jego miniaturkę w swoim feedzie czy w facebookowych komentarzach, należy więc dobrać je tak, aby znak firmowy był wyraźny i rozpoznawalny. Co istotne, nie warto go zbyt często zmieniać, bo odbiorcy przyzwyczajają się do tej graficznej reprezentacji, a to jest oczywiście bardzo korzystne z Twojego punktu widzenia.

Inaczej działa natomiast zdjęcie/grafika/wideo w tle. Tu można pozwolić sobie na więcej. Element ten mocno współtworzy wizerunek firmy. Może być bardziej szczegółowy, bogatszy, zawierać obrazy i słowa, a nawet CTA (call to action). Może też być filmem! Warto go podmieniać co jakiś czas, bo to pokazuje, że fanpage „żyje”, że marka „reaguje” na bieżące okoliczności, świadomie buduje swój przekaz. Zdjęcia w tle na fanpage’u wykorzystujesz do tego, by „powiedzieć” coś więcej o firmie, jej działalności, ofercie, osiągnięciach, kompetencjach, aktualnych wydarzeniach związanych z marką… To dobre miejsce, aby „dookreślić” stronę, zwłaszcza jeśli jej nazwa i/lub logo są na tyle ogólne, że użytkownik nie od razu wie „z czym ma do czynienia”.

Zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle na fanpage’u

OPIS I INNE INFORMACJE

Nie bez znaczenia jest też jak najszybsze uzupełnienie opisu strony. To krótka informacja o firmie/marce zawarta w tekście o długości do 255 znaków ze spacjami (kiedyś to było tylko 155 znaków). Opis powinien być zwięzły, konkretny i pomocny dla odbiorcy. Może też zawierać słowa kluczowe, z którymi ma kojarzyć się Twój biznes – np. te, po których klienci wyszukują Cię w Google. Aby dodać opis fanpage’a, trzeba – będąc na nowo utworzonej stronie – wejść w menu Ustawienia > Informacje o stronie…

Jeden z etapów tworzenia fanpage’a na fb – uzupełnianie opisu strony

W tym samym miejscu uzupełnisz jeszcze inne informacje: dodasz dwie pozostałe kategorie charakteryzujące Twoją firmę, produkt czy usługę, podasz adres firmowej strony internetowej, dane kontaktowe, szczegółową lokalizację, godziny pracy, a nawet link do polityki prywatności. Nie wszystko trzeba wypełniać od razu, choć… im bardziej „kompletny” jest fanpage, tym lepiej dla wszystkich.

USTAWIENIA „NA PÓŹNIEJ”

Patrząc na menu po lewej stronie, łatwo zauważysz, ile jeszcze jest do zrobienia: ustawienia ogólne (a w środku mnóstwo bardziej i mniej ważnych szczegółów), te dotyczące komunikowania się na Facebooku (wiadomości, powiadomienia, opcje Messengera), przydział ról na stronie (administrator, redaktor, moderator i in.). W większości przypadków „zetkniesz się” z konfigurowaniem tego wszystkiego w momencie, w którym zaczniesz danych rzeczy potrzebować lub np. coś zacznie ci przeszkadzać, dlatego na początku nie warto się przejmować wszystkim. Tworząc stronę, jesteś automatycznie jej „wszechmogącym” administratorem. Jeżeli ktoś będzie Ci miał pomagać w prowadzeniu firmowego fanpage’a, zapoznasz się z rolami na stronie i wprowadzisz odpowiednie zmiany. Kiedy założysz konto firmowe na Instagramie, być może zainteresuje cię opcja połączenia z nim firmowej strony facebookowej – wtedy powrócisz do tego menu. W momencie, w którym zaczną pojawiać się obserwatorzy, dobrze będzie zająć się konfiguracją Messengera (powitania, automatyczne odpowiedzi, personalizacja). Gdy uznasz, że zbyt dużo niepotrzebnych powiadomień o tym, co dzieje się na fanpage’u, spływa na twoją skrzynkę, zagłębisz się w ustawienia z tym związane itd.

Jest jednak jeszcze kilka spraw do załatwienia „na teraz”…

SZABLONY I KARTY

Wybór jednego z szablonów proponowanych przez twórców Facebooka dla Twojego fanpage’a ułatwia funkcjonowanie firmowej strony, ponieważ podsuwa rozwiązania optymalne dla danego rodzaju działalności. Poszczególne szablony stron są zaprojektowane w taki sposób (zakładki, przyciski, opcje), aby jak najlepiej odpowiadać z jednej strony na potrzeby określonego biznesu, z drugiej na oczekiwania jego odbiorców. Do wyboru masz m.in. szablon Zakupy, Usługi, Firma, Restauracje i kawiarnie… Oczywiście każdy z szablonów można modyfikować – te propozycje to tylko sugestie i pomoc, a nie narzucony schemat.

Kolejny z etapów otwierania strony firmowej na Facebooku – wybór szablonu

PRZYCISKI CTA

Jeśli jesteś osobą, która woli samodzielnie wszystko sobie na firmowej stronie fb poukładać, będziesz mieć co robić (mimo szablonów). Możesz np. zdecydować o tym, jakie wezwanie do akcji (CTA) umieścić w strategicznym miejscu fanpage’a, czyli tuż pod zdjęciem w tle. Zależnie od tego, jakiej interakcji oczekujesz od swoich odbiorców, wybierasz odpowiedni przycisk (np. Zarezerwuj, Skontaktuj się, Pobierz aplikację, Dowiedz się więcej i in.) i konfigurujesz go, tj. ustalasz, co ma się wydarzyć po kliknięciu.

Jeden z kroków w tworzeniu fanpage’a na fb – wybór wezwania do działania, tzw. CTA

O wyglądzie (a tym samym i o działaniu) strony firmowej na fb decyduje się na wielu poziomach. Do przemyślenia jest także menu, które pokazuje się na fanpage’u – jego zawartość i układ. Poszczególne zakładki można dodawać i usuwać, zmieniać ich kolejność. Przetestuj różne opcje, by przekonać się, co działa najlepiej.

„PORZĄDNY” URL

Nie bez znaczenia jest także zadbanie o to, aby firmowa strona na Facebooku miała dobry (prosty, zapamiętywalny, intuicyjny) adres, który łatwo wykorzystywać w różnych materiałach promocyjnych. Możesz więc zdecydować o tym, co pojawi się w URL twojego fanpage’a, jeśli stworzysz nazwę użytkownika dla strony. Wtedy zamiast adresu wypełnionego nieintuicyjnymi zestawieniami przypadkowych znaków, będziesz mieć adres strony na fb o przejrzystej, czytelnej konstrukcji www.facebook.com/twojanazwa (np. www.facebook.com/echomarketing.lodz). Nazwa użytkownika dla strony może pokrywać się z nazwą nadawaną na początku całego procesu zakładania fanpage’a, ale nie musi. Czasami warto postawić na coś krótszego, czasami warto coś dodać, a czasami po prostu wybrana nazwa jest już zajęta i nie można jej użyć w URL, ponieważ musi być unikalna.

Aby utworzyć nazwę użytkownika dla strony, która pojawi się w URL, trzeba wejść na założoną stronę i z jej menu po lewej stronie wybrać Informacje > Utwórz nazwę użytkownika strony.

Tworzenie unikalnej nazwy użytkownika strony firmowej na fb

CO JESZCZE

No cóż… Gdy już nieco ochłoniesz i zrobisz kolejne podejście do konfiguracji fanpage’a, bo za jednym zamachem z pewnością nie ogarniesz wszystkiego, wejdź w ogólne ustawienia strony i tam zadecyduj jeszcze o „kilku” kwestiach… Czy użytkownicy będą mogli cokolwiek publikować na twoim fanpage’u, czy będziesz zatwierdzać każdą opinię, recenzję, komentarz obserwatorów przed publikacją, w jaki sposób mają się wyświetlać komentarze, czy chcesz udostępnić opcję automatycznego tłumaczenia Twoich postów na inne języki, kto może oznaczać zdjęcia na twojej stronie, czy może warto włączyć automatyczny filtr wulgaryzmów, czy Twój fanpage ma być polecany innym użytkownikom… Trochę tego jest, ale trzeba przegryźć się przez te ustawienia, bo wiele z nich ma duży wpływ na to, jak będzie się rozwijać strona, jak szybko urośnie grono jej obserwatorów, jak dużą popularność zdobędzie i czy można będzie to przełożyć na jakieś biznesowe konkrety.

Konfiguracja ogólnych ustawień na fb – widok rozwijanej listy funkcjonalności

Strategia rozwoju firmowej strony na fb

Aby firmowa strona na Facebooku miała sens, musi żyć. Nie wystarczy jej założenie – trzeba ją rozwijać i, co ważniejsze, mieć na to pomysł (dopasowany do strategii marketingowej firmy). Zastanów się zatem na początek: do kogo ma trafiać twój fanpage (do wszystkich się nie uda), czyje potrzeby zaspokajaćco Ty chcesz z tego mieć (może sprzedaż, może wizerunek, może opiniotwórczą społeczność, wiernych ambasadorów marki…). Potem przyjdzie czas na myślenie o tym, jak cel osiągnąć i jakie działania wdrożyć w związku z tym. Zapraszanie przypadkowych znajomych do polubienia strony i publikowanie raz na miesiąc śmiesznych fotek nie załatwi sprawy…

PS
Jeśli wszystko postanowisz robić samodzielnie, być może założysz i „rozbujasz” nawet więcej niż jeden fanpage, będziesz prowadzić kampanie reklamowe na fb… koniecznie skorzystaj z opcji zarządzania tym wszystkim z poziomu „konta firmowego” (czyli facebookowego menedżera firmy) – będzie Ci wygodniej i zyskasz więcej profesjonalnych opcji. Jak założyć „konto firmowe” na Facebooku? Wejdź na business.facebook.com i postępuj zgodnie z instrukcją.

***

Tymczasem… Poznaj się bliżej z pewnym fanpagem… 🙂

Zespół ECHO Marketing

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4.5 / 5. Liczba głosów: 4


tagi: ,

kategorie:

Linkedin Twitter

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *