Avatar

Mówią – sklep internetowy. Jak zacząć – pytasz. Na początek przyda się dobry plan działań. Potem trzeba go już tylko, punkt po punkcie, realizować…

Jak otworzyć sklep internetowy, żeby przy tym nie zwariować od nawału pracy i masy rzeczy do ogarnięcia? Krok po kroku, rozwiązując jeden problem po drugim, podejmując każdą kolejną decyzję na podstawie zdobywanej sukcesywnie wiedzy i doświadczenia, oraz oddając najtrudniejsze zadania specjalistom.

POMYSŁY I PIENIĄDZE

Każdy biznes zaczyna się od, bardziej lub mniej genialnego, pomysłu i koncepcji na jego sfinansowanie. Tak samo jest w przypadku otwierania sklepu internetowego. Kiedy już wiadomo, że warto to zrobić, bo 62% internautów w Polsce kupuje online (i sobie to chwali), trzeba jeszcze tylko prześwietlić konkurencję i wymyślić jakiś istotny wyróżnik dla nowego sklepu.

Może to być coś, czego jeszcze nikt nie sprzedaje, albo jakaś nowa formuła tej sprzedaży, może nietypowa wartość dodana, a może po prostu konkurować ceną lub bogactwem i różnorodnością asortymentu? Można też pójść w głęboką specjalizację. Możliwości jest nieograniczenie wiele i nawet, jeśli e-sklep ma być tylko uzupełnieniem sprzedaży offline, warto z nich skorzystać.

Na tym etapie dobrze już zacząć mniej więcej liczyć koszty założenia sklepu internetowego, aby wiedzieć, czy inwestycja wymaga wzięcia kredytu, czy wystarczą posiadane oszczędności, albo może np. warto sięgnąć po jakiś rodzaj dofinansowania przedsięwzięcia ze środków krajowych bądź unijnych. Koszt sklepu internetowego to dość indywidualna kwestia. Wydatki mieszczą się w szerokich widełkach, bo zależą od wielu rzeczy, o których mowa w kolejnych krokach: przyjęty model sprzedaży, projekt sklepu internetowego, oprogramowanie, logistyka, zarządzanie, promocja online etc.

MODEL BIZNESOWY

To istotny krok i ważne decyzje, które mają bezpośredni wpływ na koszty, czasochłonność i samo funkcjonowanie – zarówno prostego sklepu internetowego, jak i rozbudowanego e-commerce. Trzeba zdecydować i najlepiej opisać sobie strategię biznesową i marketingową. Warto wiedzieć już dokładnie na tym etapie m.in. czy sklep ma mieć wyłącznie własny towar i swój magazyn, czy może bazować tylko na dropshippingu albo działać na łączonym modelu logistycznym. To wpływa przecież na ilość i charakter pracy przy e-sklepie, a także na wielkość zatrudnienia. Również promocja serwisu generuje określone koszty i/lub zapotrzebowanie na pracowników. Należy się zastanowić, czy konieczne jest wynajęcie biura, kto i w jaki sposób ma zarządzać sklepem, prowadzić księgowość, kontaktować się z klientami i kontrahentami, działać w mediach społecznościowych itp. Gdy to wszystko jest ustalone i można już „wydawać pieniądze”, trzeba rzecz sformalizować.

REJESTRACJA FIRMY

Założenie sklepu internetowego i jego prowadzenie może odbywać się pod szyldem jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki. Zależnie od wybranej formy, rejestruje się firmę w CEiDG albo w KRS. Podstawowym PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) jest w tym przypadku 47.91.Z (sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Rejestracja i inne formalności zajmują zwykle kilka/kilkanaście dni. Kiedy już ma się NIP, REGON i konto bankowe można zacząć działać…

UMOWA Z PARTNERAMI

Dlaczego dopiero teraz? Bo mając już oficjalnie firmę, łatwiej dogadać się z biznesowymi partnerami. Teraz dopiero dostawcy są skłonni poważnie rozmawiać o cenach ich produktów i usług, teraz można negocjować konkretne warunki handlowe, rabaty w hurcie itd. Rzadko kiedy przekonuje kontrahenta pokazanie mu projektu sklepu internetowego. Aby była dobra relacja B2B i korzyści z niej wynikające, trzeba „być firmą”. Jeśli zna się koszty towaru, jego sprowadzenia, wysyłki do klienta… można sensownie ustalić własną marżę i wyliczyć poziom opłacalności dla e-sklepu.

DOMENA I HOSTING

Równocześnie z tymi działaniami można rozważać pomysły na domenę internetową dla sklepu i szukać dla niego optymalnego hostingu. Domena, czyli adres internetowy, pod którym ma być dostępny sklep, powinna być chwytliwa, łatwa do zapamiętania i zapisania, oraz oczywiście niepowtarzalna. Aby sprawdzić dostępność danej domeny, najlepiej skorzystać z bazy NASK (Krajowy Rejestr Domen). Po dokonaniu wyboru domenę należy zarejestrować na firmę. Opłaca się ją na rok.

Usługa hostingowa z kolei musi zapewniać odpowiednią ilość miejsca dla sklepu na serwerze i szybkość jego działania, właściwy poziom bezpieczeństwa gromadzonych tam danych i bezawaryjność (gwarantowany czas działania serwisu), by sklep nie był narażany na straty, do tego szybkie i skuteczne wsparcie techniczne w razie potrzeby… Tych istotnych warunków dobrego hostingu jest całkiem dużo. Niektóre z nich wchodzą głęboko w szczegóły techniczne, co może komuś, kto nie jest specjalistą IT, sprawiać duży kłopot przy wyborze takiej usługi, dlatego warto tę decyzję skonsultować ze specjalistami, na przykład agencją, która „stawia sklep”.

„POSTAWIENIE” E-SKLEPU

Równolegle z zakładaniem działalności gospodarczej najlepiej zajmować się już kwestią projektowania sklepu internetowego. Od czego zacząć? Od wyboru jednej z trzech dróg:

  • samodzielnego „dłubania” na bazie darmowych rozwiązań e-commerce,
  • skorzystania z gotowych platform w modelu SaaS (software as a service),
  • stworzenie tzw. dedykowanego, autorskiego rozwiązania dla sklepu.

Każda z tych opcji ma swoje plusy i minusy…

Wariant sklepu open source jest najtańszy (na początku), ale i najbardziej podstawowy. Wybór darmowego oprogramowania sklepu wiąże się zazwyczaj z późniejszą koniecznością dokupienia do niego różnego rodzaju „wtyczek”, które poszerzają jego możliwości, ewentualnie z zatrudnieniem specjalisty, który potrafi rozbudować taki sklep o potrzebne opcje. A tych „dodatkowych” funkcji brakuje zwykle dość szybko. Taką drogę wybierają zazwyczaj ci, którzy mają niewielki asortyment i nie planują raczej rozwoju sklepu.

Gotowe oprogramowanie sklepowe dostępne jako usługa to z kolei rozwiązanie najszybsze i uniwersalne, ale… trzeba za nie co miesiąc płacić – czasem mniej, czasem więcej – wszystko zależy od wybranego pakietu opcji. Sklep internetowy może powstać w kilka minut. W kilka godzin może być zintegrowany z różnymi systemami płatności, systemami księgowymi, magazynowymi etc. Łatwo się go prowadzi i rozwija, zwłaszcza laikom w temacie e-handlu, bo to gotowe zestawy rozwiązań, ale… raczej kosztowne!

I ostatnia możliwość, czyli sklep szyty na miarę (projektowany i wykonywany np. przez agencję interaktywną), to najlepszy wybór dla świadomych przedsiębiorców, którzy dokładnie wiedzą, co chcą osiągnąć w e-commerce, mają długofalową strategię rozwoju i własne pomysły na sklep internetowy. W tym wariancie w każdej chwili można wprowadzić dowolne zmiany czy funkcjonalności w serwisie. Nie ma żadnych ograniczeń. Minusem jest czasochłonność, a więc i wyższe koszty, ale to, co powstaje, pozostaje własnością firmy.

UX, SEO, „ZATOWAROWANIE”

Kiedy jest już baza i wiadomo, którą drogą się idzie, można zająć się „szczegółami”: designem, kwestiami UX (user experience), planowaniem ścieżki zakupu, optymalizacją sklepu pod SEO, a także skonfigurowaniem jego funkcji (prezentacja, warianty, recenzje produktu, dostępność towaru, artykuły powiązane, newsletter, płatności i in.) oraz wypełnieniem wirtualnych półek produktami i na końcu także przygotowaniem regulaminu sklepu internetowego. Zależnie od wyboru jednej z trzech powyższych ścieżek, czynności te mogą nieco różnić się między sobą.

Wygląd i struktura sklepu mogą być projektowane „od zera” przez grafika specjalizującego się w UX i być idealnie dopracowane pod kątem usability, albo opierać się na jednym z szablonów dostępnych w ramach pakietów e-commerce, w których często trzeba jednak wiele w tym zakresie poprawiać.

Aspekt intuicyjności i użyteczności sklepu internetowego ma bezpośredni wpływ na sprzedaż, dlatego nie można tego bagatelizować – podobnie jak SEO. Serwis musi być dobrze zoptymalizowany, aby miał szansę zaistnieć w naturalnych wynikach wyszukiwania na dobrych pozycjach, a konkurencja w e-handlu jest obecnie bardzo duża. Należy zadbać o rzetelną treść, meta dane, właściwą strukturę nagłówków, przejrzystość oferty, unikalne i perswazyjne opisy produktów, zawierające ważne i często wyszukiwane w przypadku konkretnego asortymentu frazy kluczowe i oczywiście dobrej jakości i dobrze opisany materiał zdjęciowy. Profesjonalny sklep internetowy powinien podobać się i klientom, i robotom wyszukiwarek jednocześnie – to ideał, do którego dąży się w branży e-commerce.

START I PROMOCJA

Otwarcie sklepu internetowego, czyli udostępnienie go wszystkim w sieci, należy poprzedzić testami. Trzeba sprawdzić, czy wszystko działa, jak szybko otwierają się poszczególne strony, czy sklep dobrze wygląda na ekranach urządzeń mobilnych, przetestować ścieżkę zakupu i wyłapać ewentualne błędy. Dobrze także zainstalować narzędzia, które pomagają w zbieraniu danych i wychwytywaniu ewentualnych rzeczy do zmiany. Aby zyskać wiedzę na temat działania nowego sklepu, najlepiej „zaprzyjaźnić się” na początek z Google AnalyticsGoogle Search Console lub pozostawić te kwestie agencji obsługującej sklep.

I ważna sprawa na koniec – nawet najbardziej profesjonalne sklepy internetowe, zaprojektowane i wykonane zgodnie ze sztuką oraz dopieszczone w każdym pikselu nie sprawią „same z siebie”, że sprzedaż ruszy z kopyta. Start serwisu to trudny moment. Nowemu sklepowi trzeba pomóc się rozkręcić. Doskonale sprawdza się na tym etapie reklama w wyszukiwarce Google czy intensywne działania w mediach społecznościowych wspierane content marketingiem (choćby w postaci atrakcyjnego dla potencjalnych klientów bloga działającego w domenie sklepu). Obie te rzeczy można robić samodzielnie lub zlecić to kompleksowo agencji marketingowej.

Zakładasz sklep internetowy? A może już go masz i chcesz go dobrze wypromować? Pomożemy!
Zadzwoń i zapytaj, co ECHO Marketing może zrobić dla Twojego biznesu!
Bezpłatna wycena sklepu internetowego i działań marketingowych dla e-commerce.

Skontaktuj się z nami >>

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4.5 / 5. Liczba głosów: 8


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *