Jaka powinna być dobra strona internetowa? Praktyczny poradnik

Avatar

Dobra strona internetowa to taka, dzięki której firma pozyskuje klientów, zwiększa sprzedaż czy udział w rynku, buduje wiarygodność czy realizuje inaczej zdefiniowane cele.

7 warunków, które warto spełnić, by stworzyć skuteczną stronę internetową

1. Koncentracja na odbiorcy i jego oczekiwaniach

Zarówno potencjalni klienci, jak i właściciele stron internetowych posiadają z każdym rokiem coraz większą wiedzę, jakim wymaganiom powinna sprostać skuteczna strona internetowa. Prowadzi to często to swego rodzaju wypaczeń, skutkujących nadmiernym skupieniem na szczegółach technicznych strony. W konsekwencji tego powstaje „twór” widoczny na dobrych pozycjach w wyszukiwarce, odwiedzany przez wielu internautów, którzy … niemal natychmiast go opuszczają.

Jeśli zależy nam, by nasza strona realizowała cele biznesowe naszej firmy, absolutnie kluczowe jest to, co odnajdzie na niej użytkownik. Trafiając do nas przyświecał mu jakiś cel i mamy dosłownie kilka sekund na to, aby przekonać go, że u nas go zrealizuje. Jeśli to nam się uda, zyskujemy kolejny czas wraz z jego zaangażowaniem, aby „opowiedzieć mu”, w jaki sposób spełnimy jego oczekiwania i dlaczego powinien wybrać właśnie naszą firmę.

2. Język korzyści i konkretów

Dzisiejszy internauta nie studiuje szczegółowo treści, które znajduje na odwiedzanych stronach. Można powiedzieć, że raczej je skanuje. To powód, dla którego tekst powinien być zwięzły i konkretny. Jeśli chcemy, by efektem odwiedzin na stronie było pożądane przez nas zachowanie użytkownika, powinniśmy też nasycić go odpowiednimi korzyściami, na które liczyć może potencjalny klient, decydując się na współpracę właśnie z nami.

Warto też za wszelką cenę unikać frazesów, których pełno jest na stronach internetowych oraz tekstów, które z powodzeniem można by „przekleić” na stronę firmy z innej branży i nadal by pasowały.

3. Unikalne, autorskie treści

Użytkownik trafia na naszą stronę z konkretnego powodu i z konkretną potrzebą. Czymś, czego na pewno nie chciałby „otrzymać” to dokładnie te same lub bardzo zbliżone treści do tych, które znalazł już na stronach naszej konkurencji. Powoduje to irytację i niemal natychmiastowe opuszczenie naszego serwisu, co skutkuje zwiększeniem współczynnika odrzuceń (ang. Bounce Rate) danej strony. Chcąc zatrzymać go na naszej stronie, przekonać do siebie i zachęcić do kontaktu, powinniśmy przygotować unikalne, autorskie treści, które w ciągu kilku dosłownie chwil wyróżnią nas na tle innych oferentów.

Również wyszukiwarka Google chcąc zapewnić maksymalnie satysfakcjonujący wynik wyszukiwania bada i ocenia jakość treści na każdej stronie internetowej. Umieszczając unikalne, nasycone słowami kluczowymi teksty możemy liczyć na „przychylność” silnika wyszukiwarki, dzięki czemu mamy większe szanse na widoczność w sieci. Z kolei za kopiowanie treści z innych stron naszą witrynę może spotkać kara, w postaci obniżenia pozycji w indeksie wyszukiwarki Google i odczuwalnego spadku popularności serwisu.

Treści na stronie i ich forma często są czynnikiem decydującym o wyborze oferty i partnera do współpracy, w związku z czym, jeśli nie czujemy się na siłach sami ich napisać, warto zlecić to zadanie profesjonalistom. Dobrze napisany, perswazyjny tekst zwróci się bardzo szybko, gdy klienci po jego lekturze sięgną po telefon lub zaczną składać zamówienie.

Designing a new furniture

4. Przejrzysty, estetyczny układ

Internauci skanują stronę poświęcając jej zaledwie kilka, kilkanaście sekund. Dopiero gdy ta próba wypadnie pomyślnie, nasza witryna dostaje szanse na dłuższą wizytę, zaangażowanie użytkownika oraz konwersję. Mając to na uwadze kluczowa jest estetyka i przejrzystość. W praktyce sprowadza się to do odpowiedniego zaplanowania układu treści w każdej z zakładek, rozmieszczenia zdjęć i innych elementów graficznych.

W przypadku tekstu ważne jest podzielenie go na odpowiednio małe fragmenty, a następnie opatrzenie fragmentów „śródtytułami”, które oddadzą esencjonalnie zawartą poniżej treść i zachęcą do jej przeczytania.

5. Optymalizacja pod kątem SEO (pozycji organicznych w wyszukiwarce)

Nawet najlepsze treści nie pomogą naszemu serwisowi, jeśli nie będzie odpowiednio często odwiedzany. Aby zapewnić odpowiedni, zarówno ilościowo, jak i jakościowo ruch na naszej stronie powinniśmy zadbać o jej odpowiednią ekspozycję w organicznych wynikach wyszukiwarki Google.

Możemy oczywiście po prostu podpisać umowę z firmą świadczącą usługi tego typu. Warto jednak zacząć od zaplanowania odpowiedniej konstrukcji i struktury naszego serwisu tak, aby szanse na widoczne efekty działań pozycjonerskich były rzeczywiście wysokie.

Właściwie zaplanowana mapa strony, nazwy poszczególnych zakładek, ich adresy url, nasycenie słowami kluczowymi – to tylko kilka najważniejszych elementów, o które musimy zadbać, by Google ocenił naszą stronę, jako wartą wyświetlania użytkownikom.

Optymalizacja strony pod kątem SEO obejmuje również przygotowywanie odpowiednich treści. Struktura artykułu, nagłówki zawierające słowa kluczowe  (H1-H6), wykorzystanie linkowania wewnętrznego czy fraz z tzw. długiego ogona słów kluczowych (ang. Long Tail) bardzo mocno wpływa na budowanie większej widoczności SEO danej strony, co w konsekwencji przekłada się na większą liczbę odwiedzin z organicznych wyników wyszukiwania.

6. Widoczność online po najważniejszych słowach kluczowych

W przypadku nowych stron internetowych najszybszą i najskuteczniejszą metodą pojawienia się wysoko w wynikach wyszukiwania jest kampania Google AdWords. Profesjonalnie przygotowana daje ogromne szanse, że potencjalni klienci zainteresowani naszą ofertą i poszukujący jej online trafią na link do naszej strony.

Aby mieć pewność, że środki inwestowane są właściwie warto dobrze wybrać partnera, któremu powierzymy te działania. Jedną z możliwości jest wyszukiwarka partnerów, w której znaleźć można firmy cieszące się zaufaniem i stosujące sprawdzone metody Google.

7. Dostosowanie stron do urządzeń mobilnych (Mobile First-Index)

Internauci korzystają z internetu wielokrotnie w ciągu dnia, w najróżniejszych sytuacjach i coraz większa część generowanego na stronach internetowych ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. Jeśli zależy nam, by przygotowana przez nas strona, starannie stworzone treści oraz środki zainwestowane w reklamę przełożyły się na właściwy zwrot, musimy zadbać o wersję mobilną naszego serwisu.

Dostosowanie stron WWW do urządzeń mobilnych jest bardzo ważnym czynnikiem. Aktualnie algorytm wyszukiwarki Google do ustalania pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania bierze pod uwagę wersję mobilną strony – na jej podstawie określa pozycję strony w indeksie zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na desktopach. Bardzo dobrą praktyką jest przygotowanie strony w technologii RWD (ang. Responsive Web Design). Dzięki niej strona automatycznie dostosowuje się do urządzenia, na którym jest wyświetlana, co gwarantuje dobrą widoczność wszystkich jej elementów.

Pozwólmy potencjalnemu klientowi zdecydować, z jakiego urządzenia chce odwiedzić naszą stronę, a gdy się na niej znajdzie, dajmy mu możliwość wygodnego z niej korzystania. Jeśli tego nie zrobimy, raptem 2 kliknięcia dzielą go od odwiedzin w witrynie naszej konkurencji.

Grafika: Freepik

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *