SEO Trendy w 2020r - ECHO Marketing
Avatar

2020 is coming. O ile dla większości końcówka roku jest przede wszystkim czasem podsumowań i okazją do wyrażenia skruchy za wszystkie niezrealizowane postanowienia, dla SEOwców to doskonały moment do zajrzenia w SEO przyszłość. Nie jest to, bynajmniej, wróżenie z fusów – uważna obserwacja poczynań właścicieli największej wyszukiwarki świata, pozwala w przybliżeniu określić kierunek możliwych zmian. 

W mijającym roku świat webmasterów zadrżał w posadach kilkukrotnie. Google nie szczędziło sił i środków, by dostarczyć nam mocnych wrażeń. Marcowa Floryda 2 skoncentrowana przede wszystkim na jakości treści i linków do tej pory niektórym odbija się czkawką. Diversity, Maverick, BERT – wszystkie zmiany miały na celu przede wszystkim poprawę doświadczeń użytkownika przeszukującego nieskończone zasoby sieci. Dla jednych wdrożone modyfikacje okazały się losem wygranym na loterii, po innych ślad w TOP10 zaginął bezpowrotnie. 

Choć trudno przewidzieć, co kryje się w meandrach tęgich googlowych umysłów, pokusiliśmy się o wskazanie 5 najważniejszych trendów – technik i strategii, które, naszym zdaniem, warto szczególnie wziąć pod uwagę, walcząc o godne miejsce w SERP.

Orientacja na intencje użytkownika 

Chociaż stwierdzenie content is a king bardziej wyświechtane być chyba nie może, trzeba uczciwie to przyznać – content is a king. Nie od dziś wiadomo, że tekst ma nieść konkretną wartość, czasy słabej jakości precli naszpikowanych słowami kluczowymi dawno minęły. Po wdrożeniu algorytmu BERT dopieszczanie zamieszczonej na stronie treści, by w jak największym stopniu zaspokajała głód wiedzy czytającego i nadążała za jego potrzebami, nabiera jeszcze większego sensu. 

Sprawdź także: Google oficjalnie wdraża algorytm BERT… także w Polsce!

Dowiedzmy się, o co dokładnie pyta użytkownik w kontekście danego tematu, z jakimi problemami do nas przychodzi, czego oczekuje. Personalizujemy komunikaty. Bądźmy ekspertami i wiarygodnymi partnerami, zawalczmy o jego zaufanie, a z przyjemnością do nas wróci. 

UX i technikalia 

3 sekundy. Tyle mamy czasu, by przekonać użytkownika, że nie zmarnował na nas swojego kliknięcia. O jego pozytywne doświadczenie warto zadbać od momentu pierwszej interakcji z naszą witryną w wynikach wyszukiwania. Nienachalnie podtrzymujemy je, gdy wizyta się zakończy. Postawmy na intuicyjne mechanizmy ułatwiające poruszanie się po stronie. Ułatwmy sprawne docieranie do najważniejszych informacji (zasada 3 kliknięć), nie pozwólmy, by użytkownik zabłądził na naszej stronie, jej struktura powinna być możliwie najbardziej klarowna. 

Dobry UX to dobre rozwiązania techniczne. Zadbajmy o sensowną szybkość ładowania strony (nie bez powodu w GSC pojawiła się możliwość kontroli tego parametru), sprawną obsługę JS, rozważmy wdrożenie PWA. Dążymy do automatyzacji procesów. 

Rozwój strony o nowe, dodatkowe funkcjonalności dostępne już z pozycji wyników wyszukiwania buduje przewagę technologiczną. Wykorzystanie technologii, które są promowane przez Google np. AMP (Accelerated Mobile Pages) daje duże możliwości dla stron, których głównym celem jest szybkie przekazanie informacji. W SEO na 2020 r. należy skupić się nad budowaniem przewagi technologicznej oraz treściowej, którą dostrzegą użytkownicy oraz sama przeglądarka. Tylko stały rozwój strony może przyczynić się do wzrostu pozycji oraz odwiedzin użytkowników.

Rich i Featured snippets

Google robi wszystko, żeby podróż użytkownika rozpoczęła i zakończyła się w tym samym miejscu – na stronie wyników wyszukiwania. W wielu przypadkach osiągnięcie pozycji zero stało się jedyną szansą na zaprezentowanie swojego brandu i nic nie wskazuje na to, by w nadchodzącym roku coś w tej materii miało się zmienić. 

Search Engine Land podaje, że fragmenty rozszerzone zgarniają 8 proc. kliknięć – niemal co 10 wejście na daną podstronę zawdzięczamy zatem fragmentom rozszerzonym. 

Jak się tam dostać? 

  • Zacznijmy od doboru słów kluczowych, na jakie mamy szanse się w nich pojawić.
  • Ważne jest odpowiednie ustrukturyzowanie i optymalizacja dobrej jakości treści.
  • Stosujmy frazy długoogonowe, pytania i zwięzłe odpowiedzi. 
  • Zadbajmy o wdrożenie prawidłowych danych strukturalnych.
  • Uważnie obserwujmy poczynania konkurencji i aktualny kształt SERP. 

Pamiętajmy, że pozycję zero mają szansę osiągnąć przede wszystkim podstrony ze stabilną pozycją w TOP10. 

Lokalne SEO 

Ogromna część wyników lądujących na pozycji zero dotyczy zapytań lokalnych. Szereg zmian, jakie zaszły w ostatnim czasie w panelu wizytówki Google Moja Firma potwierdza, że warto w swoich działaniach skupić się na optymalizacji strony pod kątem takich właśnie wyszukiwań.

Wizytówka Google Moja Firma – czy ktokolwiek, kto poważnie traktuje swój biznes, może się bez niej obejść?

Zadbajmy o unikalne opisy swoich firm, aktualne dane (zwłaszcza adres, numer telefonu, nazwisko właściciela) i atrakcyjne zdjęcia. Regularnie zarządzajmy recenzjami, odpowiadajmy na pytania, reagujmy na komentarze. Starajmy się o pozyskanie pozytywnych opinii zadowolonych klientów oraz partnerów biznesowych. Im więcej wzmianek (i wartościowych linków) na nasz temat, tym lepiej. 

Pamiętajmy, że świat nie kończy się na Googlu – wymierne efekty może przynieść też sprawne zarządzenie Bing Places For Business. 

Mobile SEO 

Dysproporcja pomiędzy liczbą wyszukiwań mobilnych i desktopowych z roku na rok się pogłębia i trend z pewnością utrzyma się w nadchodzącym roku. Pamiętajmy, że zgodnie z Mobile-First-Index boty indeksujące najpierw analizują strony na smartfony, dlatego działania optymalizacyjne powinniśmy oprzeć właśnie na wynikach osiąganych dzięki aktywnym użytkownikom komórek. Jeśli nasza strona nie jest responsywna, tracimy podwójnie – i w rankingu mobilnym, i w tradycyjnym. 

Mobile ciągle powinien być najważniejszy! Odpowiednio działająca strona na urządzeniach mobilnych to nadal podstawa sukcesu w świecie SEO.

Nie bez znaczenia jest także wzrastająca popularność wyszukiwania głosowego. Voice search zyskuje popularność, z uwagi na to, że coraz więcej osób wykorzystuje wyszukiwanie głosowe we własnym domu. Ściśle wiąże się to z tematem urządzeń typu Amazon Alexa czy Google Home. Dlatego rośnie też popularność fragmentów rozszerzonych, w tym także FAQ, How-To czy Q&A. Taktyka dostarczania użytkownikowi konkretnych odpowiedzi może realnie wpłynąć na zwiększenie ruchu na stronie. 

W kontekście mobilnego SEO nie sposób nie wspomnieć o wzrastającym zainteresowaniu AMP (ang. Accelerated mobile pages). Technologia pozwala przyspieszyć renderowanie stron mobilnych ze statycznymi treściami, co przekłada się na ich szybsze ładowanie, a w efekcie – zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Jest to możliwe dzięki kolekcjonowaniu podstrony przez cache Googla. 

Google potrafi zaskoczyć. I chociaż nie jesteśmy w stanie w pełni przewidzieć losów wykresów i słupków obrazujących efektywność naszych wysiłków – pewne jest jedno. Stały rozwój technicznych i treściowych aspektów strony to konieczność. SERP ulega tak dynamicznym przeobrażeniom, że bez regularnych działań opartych na rzetelnej analizie danych nie ma szans na zdobycie jakościowego ruchu i pozyskanie leadów. 

Potrzebujesz więcej informacji na temat wyszukiwania głosowego? Zobacz, co warto zoptymalizować na swojej stronie pod kątem voice search

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4 / 5. Liczba głosów: 8


tagi:

kategorie:

Linkedin Twitter

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *